De voorstelling is nagenoeg identiek aan die op een paneeltje (37,5 x 29,5 cm), dat zich bevindt in het Collegium Augustinianum te Gaesdonck bij Goch. Hier echter staat op de voorzijde van de tafel (of kist) te lezen "nusquam tuta quies nisi cella codices claustro" (zekere rust krijgt men alleen in de cel, in een boek, in een klooster). De gelaatsuitdrukkingen in beide portretten zijn ook niet gelijk.
Er zijn geen voorstellingen van Thomas à Kempis overgebleven, die tijdens zijn leven zijn vervaardigd. De thans bekende afbeeldingen van hem gaan terug op een zestiende-eeuwse gravure waarvan een exemplaar wordt bewaard in het stadsarchief van Kempen (Dld). Hier is hij afgebeeld zittend in een landschap, hetgeen ook het geval is op een schilderij dat zich bevindt in het provinciaal Overijssels Museum te Zwolle. Het paneeltje te Gaesdonck en dus ook het schilderij te St. Agatha tonen ons een Thomas die nagenoeg gelijk is aan die op de genoemde gravure, alleen wordt hij afgebeeld in een binnenruimte. Op de gravure is een banderol afgebeeld met een tekst die in Gaesdonck in de rechterbenedenhoek is geplaatst en die, zoals gezegd, in St. Agatha niet aanwezig is