Zoeken in collecties

Uw zoekacties: zzOUD Databestand kloosters in Nederland
beacon
254  beschrijvingen
gesorteerd op:
 
 
 
 
Kloosterorganisatie
Kloosterorganisatie: Kruisvaarders van Sint Jan
Orde of congregatie:
Kruisvaarders van Sint Jan
Alternatieve namen:
Gezelschap der Kruisvaarders van Sint Jan; Kruisvaarders van Sint Jan
Stichter, stichteres:
Jacques van Ginneken SJ
Stichtingsjaar:
1922
Land van oorsprong:
Nederland
Doelstelling:
Het ontwikkelen van activiteiten die een bijdrage kunnen leveren aan een mentaliteit waarbinnen iedere mens tot optimale ontplooiing kan komen, met als uitgangspunt het Evangelie van Jezus Christus
Gebruikte bronnen:
Erasmusplein 7, 1996, nr. 1: Ad van Huijgevoort, 'De Kruisvaarders van Sint Jan. De geschiedenis van een 20e-eeuw lekenapostolaat'; Archief te Heemstede, in 1995 door KAN geïnventariseerd. [OV: zie ook lit. in KS 2003 voor de Vrouwen van Bethanië; art. "Ginneken, Jacobus Joannes Antonius van'; Winkler Prins Encyclopaedie 9 (5e dr., 1950) k. 542-543 (lit)]; Nolet II, 33-40; Encyclopedie van het Katholicisme II (1955) k. 532-533]
Opmerkingen:
Van Ginneken richtte in 1922 een lekencongregatie op. Qua vorm lijkt deze sterk op een broedercongregatie, maar men legt geen publieke geloften af. Sinds 1948 vormen de Kruisvaarders een seculier instituut. Na de beginjaren met straatprediking legde men zich toe op volwassenapostolaat en de opvang van daklozen. Na de oorlog werd men ook in de missie actief. Men verzorgde (technisch) onderwijs en had eigen internaten en opvanghuizen
ENK Monasticon nummer:
V001
Toon op kaart Toon op kaart
 
 
 
 
 
Kloosterorganisatie
Kloosterorganisatie: Begarden
Orde of congregatie:
Begarden
Alternatieve namen:
Begarden, Beggarden, Begaarden, Bogaarden
Stichtingsjaar:
Eerste helft dertiende eeuw - 1312
Plaats van oorsprong:
Waarschijnlijk Vlaanderen
Vestiging Nederland:
Eerste helft dertiende eeuw
Vertrek uit Nederland:
In de loop van de veertiende en vijftiende eeuw
Doelstelling:
Handenarbeid, vooral weven
Geschiedenis:
De begarden, de mannelijke tegenhangers van de begijnen, maakten deel uit van de semi-religieuze leefgemeenschappen binnen de Rooms-Katholieke kerk. De begardenbeweging ontstond waarschijnlijk in Vlaanderen in de eerste helft van de dertiende eeuw. Een eventuele stichter wordt niet vermeld. Aanvankelijk leefden de begarden verspreid onder de stedelijke bevolking. Later verenigden zij zich in vrije genootschappen en tegen het einde van de 13de eeuw gingen sommige begarden samenwonen in conventen of godshuizen. De begarden waren hoofdzakelijk handarbeiders, vooral wevers. Dit bracht hen soms in conflict met de middeleeuwse ambachten van wevers. De begarden legden geen eeuwige geloften af, maar uitsluitend tijdelijke, meestal jaarlijkse, die zich beperkten tot de geloften van kuisheid en gehoorzaamheid. Ook volgden hun gemeenschappen geen door de Kerk erkende kloosterregel en waren dan ook vanuit kerkelijk perspectief gezien aan te merken als lekengemeenschappen en hun eventuele organisaties als lekenorden. De kerkelijke overheid kon slechts weinig invloed uitoefenen op het doen en laten van de begarden, die soms opvattingen over geloofsartikelen en de sacramenten erop nahielden die haaks stonden op die van de Kerk. Vanaf 1290 werden de begarden, evenals de begijnen, verdacht gemaakt, beschuldigd van ketterij en soms zelfs hiervoor vervolgd en ter dood veroordeeld. In 1312 vaardigde het Concilie van Vienne het verbod op de begardenbroederschappen uit. Op straffe van excommunicatie werd de levensstaat van de begarden verboden en afgeschaft. Dit belette niet dat de begarden, vooral in de Nederlanden, bleven bestaan, omdat ze zich expliciet onder het gezag van de Kerk plaatsten. In de loop van de veertiende en vijftiende eeuw verdwenen ze echter. Wat van hun communauteiten overbleef, evolueerde tot afdelingen van de derde orde bij sommige bedelorden, voornamelijk bij de franciscanen. In Nederland vond men begardenkloosters in Maastricht, Roermond en ’s-Hertogenbosch
Gebruikte bronnen:
H. van Engen, “De derde orde van Sint Franciscus in het middeleeuws bisdom Utrecht. Een bijdrage tot de institutionele geschiedenis van de Moderne Devotie” (Hilversum 2006), p. 62; J. van Molenbroek, ‘Religieuze orden in Middeleeuws Nederland: vier eeuwen van expansie’ in “De middeleeuwse kloostergeschiedenis van de Nederlanden“ onder redactie van P. de Nijs en H. Kroeze (Zwolle 2008), p. 46; J. Huijberts. “De Begijnen en hun veroordeling op het concilie van Vienne in 1312” (Eindscriptie Theologie Levensbeschouwing Amsterdam 2009), p. 10; F.J. van Lanschot, “De historische schoonheid van ’s-Hertogenbosch” (Amsterdam 1950), p. 108/109; Th. Bakker, “Middeleeuwse kloosters in Maastricht” op website Theo Bakker’s Domein, http://www.theobakker.net/pdf/kloosterstricht.pdf (05-01-2023), p. 15/16; I.M.H. Evers, ‘Het Begaarden of bogaardenklooster’ op website Meestreech On Line, http://forum.mestreechonline.nl/forum/mestreech-maastricht/gebouwen-en-infrastructuur-maastricht/kerken-kapellen-kloosters-en-bedevaarten/2668-het-begaarden-of-bogaardenklooster (05-01-2023)
Gebruikte websites:
Website Het Rijksachief van België, https://search.arch.be/nl/zoeken-naar-archiefvormers/zoekresultaat?text=eac-BE-A0500_115133&inLanguageCode=DUT&view=eac (05-01-2023);Website Zwartzusters van Bethel o.s.a., https://www.zwartzusters-bethel-brugge.be/onze-instellingen-brugge1/ (05-01-2023); Website Wikipedia, https://nl.wikipedia.org/wiki/Begarden (05-01-2023); Website Wikipedia, https://nl.wikipedia.org/wiki/Bogaardenklooster_(Maastricht) (05-01-2023); Website Academic dictionaries en enclopededia , https://de-academic.com/dic.nsf/dewiki/150771 (05-01-2023)
ENK Monasticon nummer:
B023
Toon op kaart Toon op kaart
 
 
 
 
 
Kloosterorganisatie
Kloosterorganisatie: Hospitaalbroeders van de H. Joannes de Deo
Orde of congregatie:
Hospitaalbroeders van de H. Joannes de Deo
Alternatieve namen:
Hospitaalbroeders van de H. Joannes de Deo; Ordre Hospitalier de St. Jean de Dieu
Latijnse naam:
Ordo Sancti Joannis de Deo
Afkorting:
OSJdD
Stichter, stichteres:
Juan Ciudad (Joannes de Deo)
Stichtingsjaar:
1556
Land van oorsprong:
Spanje
Plaats van oorsprong:
Granada
Vestiging Nederland:
1881
Vertrek uit Nederland:
1889
Doelstelling:
Ziekenzorg
Geschiedenis:
Deze congregatie werd gesticht te Granada in 1556, waar er al sinds 1540 in een hospitaal werd gewerkt. Sinds 1586 vormde men een pauselijke congregatie. Na een periode van verval is men in 1819 opnieuw begonnen, wat in 1823 in Frankrijk leidde tot een formele heroprichting. In Nederland is men te Ulestraten (Limburg) actief geweest van 1881 tot 1889
Gebruikte bronnen:
KS, 152; DHGE 26 (1997) k. 1473-1474; Dictionnaire de la Spiritualité 8 (1974) k. 468-472, s.v. 'Jean de Dieu (saint)' (lit.)
ENK Monasticon nummer:
B022
Toon op kaart Toon op kaart
 
 
 
 
 
Kloosterorganisatie
Kloosterorganisatie: Fraters van Utrecht
Orde of congregatie:
Fraters van Utrecht
Alternatieve namen:
Fraters van Utrecht; Fraters van O.L. Vrouw van het H. Hart
Latijnse naam:
Congregatio Fratrum Nostrae Dominae a Sacro Corde
Stichter, stichteres:
Andreas I. Schaepman
Stichtingsjaar:
1873
Land van oorsprong:
Nederland
Plaats van oorsprong:
Utrecht
Doelstelling:
Onderwijs
Geschiedenis:
Schaepman, een neef van de bekende priester-politicus Herman Schaepman, richtte als aartsbisschop van Utrecht in 1873 deze broedercongregatie op te Utrecht. De broeders verzorgden opvoeding en onderwijs, hielden en internaten en deden aan jeugdwerk. Paus Gregorius de Grote is de patroon van de lagere en middelbare scholen van de fraters in Utrecht. In 1979 vond de meest recente statutenwijziging plaats
Rechtspersonen:
Rechtspersoon sinds 1896: de Sint-Gregoriusstichting
Missielanden:
Indonesië (1928); Kenya (1958)
Gebruikte bronnen:
KS 151, 152; PA 2002, 2004; Nolet II, 63; NMM
ENK Monasticon nummer:
B021
Toon op kaart Toon op kaart