Zoeken in collecties

Voorwerpencollectie

Als u op een afbeelding klikt, vind u meer informatie over het voorwerp. U kunt zoeken door: 

 

  • Het intypen van een woord in het zoekveld. U vindt dan resultaten als het woord letterlijk in de catalogus voorkomt.
  • Met behulp van de selectiefilters die onder het zoekveld staan (kloosterorganisatie, trefwoord).

 

 
 

Handig om te weten: als u beschrijvingen wilt zien in plaats van afbeeldingen, klik dan bij 'weergave' op: Tabelweergave. 

 

beacon
130  voorwerpen
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0117c Gravure Frederik Hendrik
Toelichting:
Frederik Hendrik, driekwart naar links, geharnast en met platte, kanten kraag, de beschouwer aanziend. Eretekenen om de hals. Kort, krullend haar, snor en puntbaardje. Aan de onderzijde "FREDRIK HENDRIK, / Prins van Oranje, / Stadhouder van Gelderland, Holland, Zeeland, / Utrecht, Overyssel enz. enz."
Datering:
1750-1760
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Linksonder gesigneerd "A. Schouman del. naar 't Orig. van Miereveld", rechtsonder "J. Houbraken fec."
Materiaal/techniek:
Papier, drukinkt
Lengte in cm:
Dagmaat 16,5; lijst ca 19
Breedte in cm:
Dagmaat 10; lijst 13
Opmerkingen:
Aert Schouman, schilder, etser, graffitoschilder en glaspointilleerder, werd geboren te Dordrecht in 1710 en overleed in Den Haag in 1792. Leerling van A. van der Burg en als glasetser leerling van F. Greenwood. In 1748 benoemd tot meester in Den Haag, in 1751 en 1762 tot regent van de Tekenakademie aldaar. Van 1752 tot 1762 directeur, daarna enige jaren dekaan en vanaf 1777 tot aan zijn dood in 1792 opnieuw directeur van 'Pictura'. Zijn op jonge leeftijd gestorven broer Cornelis was schilder te Middelburg. Jacobus Houbraken, graveur, geboren te Dordrecht in 1698, overleden te Amsterdam in 1780. Zoon en leerling van Arnold Houbraken en broer van Antonyna. Zijn ouders vestigden zich in 1709 te Amsterdam. Daar huwde hij in 1733 Christina Schaak. Jacobus Houbraken is de belangrijkste en meest productieve graveur van Hollandse portretten in de achttiende eeuw
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Kruisherenklooster te Uden", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 117c
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0116l Gravure Furseus
Toelichting:
Furseus in toga met hermelijnen schoudermantel, op het hoofd een bonnet, staande naar rechts, in orantenhouding. Linksachter hem een wereldbol in vlammen, rechtsachter een vuurspuwende drakenmuil. Rechts naast de voet van de heilige een zandloper, waaromheen een zich in de staart bijtende slang. In het medaillon, geflankeerd door respectievelijk een vogelvleugel, klaroen en zandloper (links) en zandloper, zeis en vleermuisvleugel (rechts), een ommuurde bergvesting, waarboven een exploderende granaat. Op de achtergrond rechts een kasteel op een berg, vanwaar een bergpad naar de vesting loopt. Hierover rolt een granaat met brandende lont. Rechtsonder een banderol waarop "ruit orbis in orbem". Op de banderol aan de bovenzijde van het medaillon "In puncto ad inferna / Iob. 21, v.13". Op die aan de onderzijde "Orbis hic æternum, meritis ruit orbes in orbem; / Hic micat, inde necat: cùm perit ecce ferit". Onder de voorstelling "S. Furseus Angelorum in cælis discipulus, in terras missus / Anglorum Doctor, cælestem docet Philosophiam de tem= / pore et æternitate: hac ab angelis dictata Thesi: omnis / labor, et tempus breve est intuitu æternitatis / Sur. 16. dan.". De gravure behoort tot een serie van zestien gravures van heiligen met nagenoeg identieke composities: boven de centrale voorstelling een cartouche of medaillon met zowel aan boven- als onderzijde een tekstbanderol; aan de onderzijde van de voorstelling een toelichtende tekst. Prenten achter glas in eenvoudige, houten lijstjes
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Linksonder, buiten het kader, maar binnen de moet, gesigneerd "Gottfrid Rogg deline:", rechtsonder "I.M. Gutwein sculpsit"
Materiaal/techniek:
Papier, drukinkt
Lengte in cm:
Dagmaat ca.16,5
Breedte in cm:
Dagmaat ca. 11,5
Opmerkingen:
Gottfridt Rogg, tekenaar, graveur en uitgever, geboren in 1669 en als kunstschilder overleden te Augsburg in 1742. Hij staat in 1694 in de Hochzeitsambtsprotokollen / huwelijksprotocollen vermeld als illustrator. Zeer produktief kunstenaar. Johan Melchior Gutwein, graveur te Augsburg, waar hij in 1733 in het huwelijk trad. Bekend zijn z'n vier grote prenten van sacramentsprocessies (1733) in Landshut, die hij samen met M.V. Hittlinger vervaardigde naar een werk Georg F. Fischer, "De Verlossing van de zielen uit het vagevuur" en het portret van Benedictus XIII. Tekenaar G. Ridel (prent Ud/0116/b) niet in de beschikbare literatuur vermeld
Documentatie:
Literatuur: Thieme/Becker 1992, Deel 28 (herdruk 1934), p. 516-517 (G. Rogg); Deel 15 (herdruk 1922), p. 363 (I.M. Gutwein
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0116p Gravure Gregorius van Nazianze
Toelichting:
Gregorius van Nazianze, links in het beeldvlak, in lang gewaad met hoofddeksel, frontaal staande met de linkerhand op de borst, de rechterhand opgeheven. Rechts van hem een ronde tafel met lang afhangend kleed waarop een geopend boek, een spiegel en een hart met een afbeelding van drie door elkaar kronkelende slangen. Tegen de wand rechts een busteportret van een vrouw in medaillon, waaraan een engel de laatste hand legt. Linksachter een deel van een balustrade met sierpot. In het medaillon, geflankeerd door om harten kronkelende slangen, een kijker op standaard richting ovaal venster rechts dat zicht geeft op een vosachtig dier, dat een soort rat vangt. Rechtsonder de kijker een banderol waarop "Occulo nil oculo". Op de banderol aan de bovenzijde van het medaillon "Manifestabit c_nsilia cordium / 1 Cor. 4 v.5". Op die aan de onderzijde "Quid Physiognomi Physeos nisi n_mine Momi: / His quæ corde latet, quippe fenestra patet". Onder de voorstelling "S. Gregorius Nazi_nzenus, in Athenæo celebris quondam So= / phus, sic Physiognomiæ didicit arcana, ut è Juliani, nec= / dum Apostatæ Lineamentis, clarè prædiceret futura / vitia mentis, neutiquam vanus Augur: nam vera fuise / oracula, lacrymis fusóque, sanguine testatus est Chris¬tianus / orbis, Ex Vita". De gravure behoort tot een serie van zestien gravures van heiligen met nagenoeg identieke composities: boven de centrale voorstelling een cartouche of medaillon met zowel aan boven- als onderzijde een tekstbanderol; aan de onderzijde van de voorstelling een toelichtende tekst. Prenten achter glas in eenvoudige, houten lijstjes
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Rechtsonder gesigneerd "I.M. Gutwein sculpsit A.V."
Materiaal/techniek:
Papier, drukinkt
Lengte in cm:
Dagmaat ca.16,5
Breedte in cm:
Dagmaat ca. 11,5
Opmerkingen:
Gottfridt Rogg, tekenaar, graveur en uitgever, geboren in 1669 en als kunstschilder overleden te Augsburg in 1742. Hij staat in 1694 in de Hochzeitsambtsprotokollen / huwelijksprotocollen vermeld als illustrator. Zeer produktief kunstenaar. Johan Melchior Gutwein, graveur te Augsburg, waar hij in 1733 in het huwelijk trad. Bekend zijn z'n vier grote prenten van sacramentsprocessies (1733) in Landshut, die hij samen met M.V. Hittlinger vervaardigde naar een werk Georg F. Fischer, "De Verlossing van de zielen uit het vagevuur" en het portret van Benedictus XIII. Tekenaar G. Ridel (prent Ud/0116/b) niet in de beschikbare literatuur vermeld
Documentatie:
Literatuur: Thieme/Becker 1992, Deel 28 (herdruk 1934), p. 516-517 (G. Rogg); Deel 15 (herdruk 1922), p. 363 (I.M. Gutwein
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0116m Gravure Herman [de Lamme van Reichenau]
Toelichting:
Herman (de Lamme van Reichenau ?) als jongeman, zittend in een stoel, en profil geplaatst, een kruk onder de rechteram, de benen gezwachteld, één voet op een voetenbankje, een tekstblad in de hand waarop "EX / VOTO". Dit reikt hij aan aan een schilderij van Maria met Kind, dat geplaatst is tussen twee kaarsen op een altaar. Vóór hem een op een kruk gezeten engel met palet, die de laatste hand legt aan een schilderij van een in sierlijke houding staande jongeman, geplaatst op een schildersezel. Achter de heilige een met rijk hoofddeksel uitgedoste, staande man met stok, gebarend naar de heilige, maar het hoofd afwendend. Op de voorgrond een mensje met steunstok, gebarend naar een hond met vijf poten en met een bal in de bek. In het medaillon, geflankeerd door dwergen met steunstokken, twee vliegende zwarte vogels (kraaien ?). Boven hen een gedeelte van de dierenriem met enige tekens, middenboven de stralende zon. Linksonder een banderol waarop "abortus in ortu". Op de banderol aan de bovenzijde van het medaillon "Quoniam dissimilis aliis Sap. 2 / v.15". Op die aan de onderzijde "De generans à Matre Sophus quia virgine, M_nstrum est / Purius hinc vive, et spurius esse, time". Aan de onderzijde van de voorstelling "S. Hermannus, ob monstrosam Corporis speciem cognomen= / to contractus, cùm et ingenij vitio laboraret, apud / Deiparam, de natura sibi noverca questus, optionem ob= / tinuit, qua vel corporis, vel ingenij infirmitate ocius / liberaretur: elegit posterius, quia Sophus: hinc tantâ / subitò ingenij felicitate exceluit, ut Phliæ monstra, / nullo negotio debellaret, ipse in monstroso corpore, / novum ingenij monstrum, Ex Calend: Bened:". De gravure behoort tot een serie van zestien gravures van heiligen met nagenoeg identieke composities: boven de centrale voorstelling een cartouche of medaillon met zowel aan boven- als onderzijde een tekstbanderol; aan de onderzijde van de voorstelling een toelichtende tekst. Prenten achter glas in eenvoudige, houten lijstjes
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Linksonder gesigneerd "G. Rogg del:", rechtsonder "I. Melchior Gutwein sculpsit"
Materiaal/techniek:
Papier, drukinkt
Lengte in cm:
Dagmaat ca.16,5
Breedte in cm:
Dagmaat ca. 11,5
Opmerkingen:
Gottfridt Rogg, tekenaar, graveur en uitgever, geboren in 1669 en als kunstschilder overleden te Augsburg in 1742. Hij staat in 1694 in de Hochzeitsambtsprotokollen / huwelijksprotocollen vermeld als illustrator. Zeer produktief kunstenaar. Johan Melchior Gutwein, graveur te Augsburg, waar hij in 1733 in het huwelijk trad. Bekend zijn z'n vier grote prenten van sacramentsprocessies (1733) in Landshut, die hij samen met M.V. Hittlinger vervaardigde naar een werk Georg F. Fischer, "De Verlossing van de zielen uit het vagevuur" en het portret van Benedictus XIII. Tekenaar G. Ridel (prent Ud/0116/b) niet in de beschikbare literatuur vermeld
Documentatie:
Literatuur: Thieme/Becker 1992, Deel 28 (herdruk 1934), p. 516-517 (G. Rogg); Deel 15 (herdruk 1922), p. 363 (I.M. Gutwein
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden