Zoeken in collecties

Uw zoekacties: zzOUD Databestand kloosters in Nederland

zzOUD Databestand kloosters in Nederland

beacon
10  zoekresultaten
gesorteerd op:
 
 
 
 
Kloosterorganisatie
Kloosterorganisatie: Kleine Zusters van de H. Joseph
Orde of congregatie:
Kleine Zusters van de H. Joseph
Alternatieve namen:
Sint Joseph Congregatie; Zusters van Paus Pius IX; Kleine Pius-Zusters; Kleine Zusters van de H. Jozef; Kleine Zusters van de H. Joseph, patroon der kerk; Kleine Zusters van het Allerheiligst Hart van Jezus; Kleine Zusters van de Goddelijke Voorzienigheid; Kleine Zusters van de H.H. Harten van Jezus en Maria; Zusters van Heerlen; Kleine Zusters van de H. Joseph, patroon der kerk
Latijnse naam:
Sorores Minores Sancti Josephi
Afkorting:
SMSJ
Stichter, stichteres:
P.J. Savelberg
Stichtingsjaar:
1872
Land van oorsprong:
Nederland
Plaats van oorsprong:
Heerlen
Vestiging Nederland:
1872
Patroonheiligen:
H. Joseph
Doelstelling:
Sociaal liefdeswerk
Geschiedenis:
In oktober 1867 begon kapelaan Petrus Josephus Savelberg (later Monseigneur) een gasthuisje voor oude hulpbehoevende mensen en wezen in een klein huis aan de Gasthuisstraat te Heerlen, het Pendershuis genaamd. In 1870 verhuisde het gasthuisje naar het klooster van de Zusters Franciscanessen van Heythuisen aan de Gasthuisstraat toen deze het klooster verlieten. Op 21 juni 1872 stichtte Savelberg de congregatie van de Kleine Zusters van de H. Jozef. Op 12 oktober 1907 werd de congregatie geaffilieerd aan de Orde van de Minderbroeders Franciscanen
Juridische structuur:
Van bisschoppelijk recht
Rechtspersonen:
Burgerlijke rechtspersoon (situatie 1959): Vereniging Sint-Jozesgesticht
Missielanden:
China (1922); Indonesiƫ (1938); Kenya (1963); Tanzania (1995); Taiwan (1972); Belgie (1887)
Gebruikte bronnen:
KS, 59; PA 2004; NMM; Kloosterarchivaris juli 2008
ENK Monasticon nummer:
Z081
Gevestigd in:
meer
Toon op kaart Toon op kaart
 
 
 
 
 
Kloosterorganisatie
Kloosterorganisatie: Seculiere kanunniken
Orde of congregatie:
Seculiere kanunniken
Stichtingsjaar:
- Einde 18e eeuw
Doelstelling:
Dagelijks onderhouden van het koorgebed; zielzorg in parochies
Geschiedenis:
Seculier kanunniken maakten deel uit van een kapittel, een bestuurscollege dat verbonden was aan een kathedraal of een andere belangrijke kerk, die kapittelkerk of collegiale kerk genoemd werd. Bij het vaststellen tijdens het Concilie van Aken in 816 van de regel van Chrodegang, doorgaans de regel van Aken genoemd, werd ervan uitgegaan dat kanunniken gemeenschappelijk zouden leven. Ze hoefden geen kloostergelofte af te leggen en geen afstand te doen van hun bezittingen. In de 10e eeuw verslapte de toepassing van deze regel. Het communautaire leven werd verlaten. De kanunniken gingen vanaf toen afzonderlijk wonen in huizen, die zich bevonden binnen de claustrale singel of immuniteit van het kapittel, een afgebakend gebied rondom de kapittelkerk, waar slechts het kerkelijk recht van toepassing was. Voorts werden de door het kapittel gemeenschappelijk opgebouwde bezittingen verdeeld in ā€œprebendenā€, die werden aangewend om in het levensonderhoud van de individuele kanunniken te voorzien. De kanunniken kwamen dagelijks in de kapittelkerk bijeen voor het koorgebed. Ook waren ze actief in de zielzorg in parochies. Centraal stond evenwel het koorgebed en de liturgie. Een aan een kathedraal verbonden kapittel stond tevens de bisschop bij in zijn bestuurstaken. Mettertijd was een verwerver van een prebende veelal alleen maar kanunnik in naam. Voor de koordiensten liet hij zich vervangen door een priester, die als vicaris optrad. Er waren dan ook nogal wat kanunniken, die alleen de lagere wijdingen of zelfs geen wijding hadden ontvangen. Deze kanunniken konden ook getrouwd zijn. Aan deze toestand werd door het Concilie van Trente een eind gemaakt. In de Noordelijke Nederlanden werden de meeste seculiere kapittels tijdens de reformatie opgeheven of omgevormd tot wereldlijke proosdijen. In de Zuidelijke Nederlanden verdwenen de kapittels pas aan het eind van de 18e eeuw bij de komst van de Franse revolutionaire troepen. Alle bezittingen werden toen door de staat geconfisqueerd
Gebruikte bronnen:
A.Clazing, ā€˜Papenhofstedeā€™ in ā€œFlehite: historisch jaarboek Amersfoort en omstrekenā€ Volume 2011, zie ook: https://wegwijs033.nl/Papenhofstede.pdf (02-02-2023), p.103-105; ā€œGeschiedenis van het heiligdom St. Gerlach als norbertinessenstiftā€ op website Vrienden van Sint Gerlach
https://vriendenvansintgerlach.nl/images/rechts/2021/Presentatie_StGerlach_Norbertinessenstift.pdf (02-02-2023), p.5
Gebruikte websites:
Website Heiligen.net, http://www.heiligen.net/wb/kanunniken.php (01-02-2023); Website KRO-NCRV, https://kro-ncrv.nl/katholiek/encyclopedie/k/kanunniken (01-02-2023); Website KRO-NCRV, https://kro-ncrv.nl/katholiek/encyclopedie/k/kanunniken (01-02-2023); Website Nijmeegs Glorie, https://nijmeegsglorie.nl/index.php/sint-stevenskerkhof (02-02-2023); Website Het Graafschap Loon, https://www.graafschaploon.be/religieus-erfgoed/kanunniken (02-02-2023); Website Gelders Archief, https://www.geldersarchief.nl/bronnen/archieven?mivast=37&mizig=210&miadt=37&miaet=1&micode=1707&minr=3525849&miview=inv2 (02-02-2023); Website Wikipedia, https://nl.wikipedia.org/wiki/Seculiere_kanunnik (01-02-2023); Website Wikipedia, https://nl.wikipedia.org/wiki/Seculier_kapittel (01-02-2023); Website Wikipedia, https://nl.wikipedia.org/wiki/Kanunnikenhuis (01-02-2023)
ENK Monasticon nummer:
V019
Gevestigd in:
Toon op kaart Toon op kaart
 
 
 
 
 
Kloosterorganisatie
Kloosterorganisatie: Tertiarissen
Orde of congregatie:
Tertiarissen
Alternatieve namen:
Derde Orde van Sint Franciscus; Tertianen en Tertiarissen
Stichtingsjaar:
13e eeuw
Land van oorsprong:
Italiƫ
Vestiging Nederland:
Midden 14e eeuw
Vertrek uit Nederland:
Eind 18e eeuw
Doelstelling:
Het geven van invulling aan een religieus en spiritueel leven zonder het beroeps- en familiair bestaan te verlaten
Geschiedenis:
Naast een eerste orde van minderbroeders en een tweede orde van clarissen ontstond er in de 13e eeuw een nieuwe, derde orde van tertianen en tertiarissen. Deze derde orde van Sint Franciscus, die in 1289 door paus Nicolaas IV met de bul Supra montem werd goedgekeurd, bood mannelijke en vrouwelijke penitenten de mogelijkheid zoveel mogelijk volgens de regels van Franciscus en Clara een devoot leven te leiden, maar niet in strikte of canonieke zin zoals dat het geval was in het kloosterleven van de eerste en tweede orde. Zij waren leken, die invulling gaven aan hun religieus en spiritueel leven zonder hun beroeps- en familiair bestaan te verlaten. Het waren met name vrouwen die voor deze leefwijze kozen. De derde-orde-beweging was dan ook vooral een vrouwenbeweging. Een groot deel van de Utrechtse conventen van tertianen en tertiarissen sloten zich aaneen in het Kapittel van Utrecht. In navolging daarvan vormden de tertianen en tertiarissen van het aartsbisdom Keulen het KeuIs Kapittel en die van het bisdom Luik en omgeving het Kapittel van Zepperen. Evenals de huizen van de broeders en zusters des gemenen levens en de augustijner mannen- en vrouwenkloosters, aangesloten bij het Kapittel van Windesheim en dat van Sion, waren de conventen van tertianen en tertiarissen integraal onderdeel van de Moderne Devotie. Vanaf het prille begin zijn de bij het Kapittel van Utrecht aangesloten conventen van tertianen en tertiarissen de weg opgegaan naar een kloosterleven zoals de eerste en tweede orde die kenden. Een belofte van kuisheid werd al vanaf het begin gevraagd van hen, die zich bij en gemeenschap van tertianen en tertiarissen wilden aansluiten. Later, in 1487, werden de kloosterbeloften kuisheid, armoede en gehoorzaamheid officieel verplicht gesteld. Allengs ging het merendeel van de tertiarissenconventen over tot clausuur en leidden de zusters binnen de muren van hun convent een contemplatief leven van gebed, meditatie, geestelijke oefeningen, collaties en handenarbeid
Gebruikte bronnen:
Monasicon Trajectense, https://www2.fgw.vu.nl/oz/monasticon/inleiding.php (10-03-2023); K. Goudriaan, 'De derde orde van Sint Franciscus in het bisdom Utrecht. Een voorstudieā€™ in ā€œJaarboek voor Middeleeuwse Geschiedenis , 1, 1998ā€ (Hilversum 1998). p.205/207/208; T. Decosemaker, Masterscriptie ā€œOch Lassy! Och Arme!ā€: Biechtvaderschap in semireligieuze gemeenschappenā€, Universiteit Gent, 2019/2020. p. 27/28; B.R. de Melker, ā€œMetamorfose van stad en devotie. Ontstaan en conjunctuur van kerkelijke, religieuze en charitatieve instellingen in Amsterdam in het licht van de stedelijke ontwikkeling, 1385 ā€“ 1435ā€ (Universiteit van Amsterdam 2002), zie ook: https://pure.uva.nl/ws/files/3413925/21633_UBA002000746_07.pdf (10-03-2023), p.40, voetnoot 18; W. van Egmont, ā€˜Het leven van Sint Maartenā€™ in ā€œMadocā€, jaargang 1998
Gebruikte websites:
Het Utrechts Archief, https://hetutrechtsarchief.nl/onderzoek/resultaten/archieven?mivast=39&mizig=210&miadt=39&miaet=1&micode=522&minr=1083161&miview=inv2&milang=nl (10-03-2023); Website MeMo Database, https://memo.sites.uu.nl/wp-content/uploads/sites/483/2019/01/Chapter6-NL.pdf (10-03-2023); Website Ensie
https://www.ensie.nl/christelijke-encyclopedie/tertianen-tertianerinnen (10-03-2023)
ENK Monasticon nummer:
Z207
Gevestigd in:
Toon op kaart Toon op kaart
 
 
 
 
 
Kloosterorganisatie
Kloosterorganisatie: Zusters van Julie Postel
Orde of congregatie:
Zusters van Julie Postel
Alternatieve namen:
Zusters van de Christelijke Scholen (en) van Barmhartigheid; Zusters van Barmhartigheid; Zusters van Barmhartigheid; Zusters van Boxmeer; Zusters van Julie Postel
Stichter, stichteres:
Marie Madeleine (Julie) Postel
Stichtingsjaar:
1807
Land van oorsprong:
Frankrijk
Plaats van oorsprong:
Cherbourg
Vestiging Nederland:
1886
Patroonheiligen:
Apostelen Petrus en Paulus
Doelstelling:
Onderwijs; gezondheidszorg; missiewerk; bejaardenzorg; onderwijs; begeleiding van ex-gedetineerden (samen met de Fraters Maristen hebben de Zusters van Julie Poster intitiatief genomen voor Moria, een stichting die steun verleent aan ex-gedetineerden jongeren)
Geschiedenis:
De Congregatie werd op 8 september 1807 te Cherbourg (Frankrijk) gesticht door Maria-Magdalena (Julie) Postel (1756-1846). In 1859 werd de Congregatie door de paus erkend. Er volgden vestigingen in heel Europa en daarna ook in Aziƫ en Afrika: Duitsland (1862), werd in 1920 zelfstandige congregatie. Nederland (1886), Italiƫ (1903), Indonesiƫ (1929), Ierland (1950), Afrika (1958). Filippijnen (1964-1983). In 1964 wordt Nederland een provincie van de congregatie. In 1968-1969 vond een vernieuwingskapittel plaats, dat eindigde met de goedkeuring van de nieuwe constituties in 1985. Op verzoek van pastoor Wellessen van Boxmeer zond de toenmalige overste van de congregatie op 18 oktober 1886 vanuit Frankrijk twee Duitse zusters en ƩƩn Franse zuster naar Boxmeer om zieken en stervenden bij te staan, thuis en in het nieuw gebouwde ziekenhuis 'Hospice du SacrƩ Coeur. Wegens plaatsgebrek verhuisde men in 1896 naar het het kasteel dat werd gebruikt als 'Gasthuis van het H. Hart' te Boxmeer. In 1968 werd er een nieuw ziekenhuis gebouwd aan de Loerangelsestraat. De vrijgekomen ruimte in het oude ziekenhuis werd gebruikt voor 'Verpleeghuis Madeleine' en in 1975 voor 'KloosterVerzorgingsHuis Sint Anna'. In eerste instantie werden beide gebruikt door de zusters zelf, later ook door religieuzen van andere congregaties. Sinds 2006 wonen er ook niet-religieuzen
Juridische structuur:
Van pauselijk recht (sinds 1859)
Rechtspersonen:
Rechtspersoon: Stichting van Barmhartigheid, toegewijd aan de H.H. Harten van Jezus en Maria, gevestigd te Boxmeer (in 1981 veranderde de naam in: Stichting Steunfonds Nederlandse Provincie van de Congregatie van de Zusters van Julie Postel); Vereeniging van Barmhartigheid toegewijd aan de H. Harten van Jezus en Maria, gevestigd te Zevenaar (opgeheven in 1996); Stichting Madeleine, te Boxmeer; Stichting Sint Anna Boxmeer (sinds 1976); 22 september 2012 werd de provincie de Nederlandse regio van de congregatie, nadat op 13 mei 2012 de Kerkelijke Instelling van de Erfgoed Julie Postel was opgericht
Missielanden:
Frankrijk; Ivoorkust; Indonesiƫ (1929); Congo-Brazaville (1958); Filippijnen (1964)
Gebruikte bronnen:
KS, 89; PA 2004; NMM; www.juliepostel.nl; www.sintannaboxmeer.nl; Kloosterarchivaris juli 2008; zr. Esther van Tijn, archivaris van de congregatie 2013
Opmerkingen:
Franse naam van de congregatie: CongrƩgation des Soeurs de Sainte Marie-Madeleine Postel. De Nederlandse naam is geen vertaling van de Franse omdat de zusters van de Duitse congregatie in Nederland al onder die letterlijke vertaling geregistreerd was. De congregatie heeft een eigen congregatiemuseum te Boxmeer. De zusters van Julie Postel (haar doopnaam) van Boxmeer, hebben een eigen periodieke uitgave genaamd 'In vogelvlucht'. Bij de plaatsen waar de Zusters van Julie Postel hebben geleefd en gewerkt, staat per plaats aangegeven bij 'Opmerkingen' of het gaat om een vestiging van de Congregatie. Als het een woonhuis betreft, staat er niets aangegeven
ENK Monasticon nummer:
Z148
Gevestigd in:
meer
 
Toon op kaart Toon op kaart