Zoeken in collecties

Uw zoekacties: zzOUD Databestand kloosters in Nederland

zzOUD Databestand kloosters in Nederland

beacon
7  zoekresultaten
gesorteerd op:
 
 
 
 
Kloosterorganisatie
Kloosterorganisatie: Dominicanen
Orde of congregatie:
Dominicanen
Alternatieve namen:
Dominicanen; Orde der Predikheren; Predikheren; Predikbroeders
Latijnse naam:
Ordo Praedicatorum; Ordo Fratrum Praedicatorum
Afkorting:
OP
Stichter, stichteres:
Dominicus de GuzmƔn
Stichtingsjaar:
1216
Land van oorsprong:
Frankrijk
Plaats van oorsprong:
Toulouse
Vestiging Nederland:
ca. 1232
Patroonheiligen:
Koningin van de Allerheiligste Rozenkrans
Doelstelling:
Ontwikkelingswerk (landbouw/technische opleiding etc.), pastoraal werk, evangelieverkondiging en catechese, opleiding en uitzending van zendingswerkers en missionarissen
Geschiedenis:
Dominicus, de stichter van de orde der dominicanen -ook wel orde der predikheren genoemd-, werd in 1172 als Domingo de GuzmĆ”n geboren in CastiliĆ«. In 1198 werd hij als kanunnik aan de kathedraal van Osma verbonden. In datzelfde jaar werd dit seculier kapittel in een kapittel met reguliere kanunniken omgezet, waar Dominicus zeven jaar als priester en vervolgens als abt werkzaam was. In het gevolg van Diego de Acebes, de bisschop van Osma, verbleef hij in Zuid Frankrijk, waar de katholieke kerk de strijd aanbond tegen de albigenzen om hen van hun ā€˜ketterijā€™ af te brengen en hen met de Kerk te verzoenen. Hier raakte Dominicus doordrongen van het belang van prediking. Daarbij onderkende hij dat prediking alleen dan effect zou hebben, wanneer de predikers zich aanpasten aan de levensstijl van degenen voor wie de prediking bestemd was. Zo trokken hij en voornoemde Diego in 1206 gedeeltelijk blootsvoets, eenvoudig gekleed en zonder eigen middelen van bestaan rond in de provincie Narbonne om te preken en leerstellige disputen aan te gaan met anders gelovigen. Van deze levenswijze, die Dominicus als grondslag voor de door hem gestichte orde der predikheren koos, vormden de bestudering van de bijbel, de theologische uitleg daarvan en de scholing in de scholastiek belangrijke pijlers, die er overigens mede toe leidden, dat de predikbroeders als geleerde theologen indertijd nauw bij de pauselijke Inquisitie betrokken waren. De leden van onderhavige, in 1216 door paus Honorius III goedgekeurde orde volgen de Regel van Augustinus aangevuld met de eigen constituties naar norbertijns voorbeeld. Dominicus, die al in 1207 een vrouwenklooster te Prouille had gesticht, stierf in 1221. In 1234 werd hij heilig verklaard. De orde der Dominicanen telde onder haar leden vele uitzonderlijke theologen, waarvan Thomas van Aquino wel de bekenste is. Hoewel de Nederlandse Provincie van de Orde der Dominicanen pas in 1515 werd opgericht, waren de dominicanen al omstreeks 1232 in Nederland actief
Juridische structuur:
Van pauselijk recht
Rechtspersonen:
Nederduitse Provincie van de Orde der Dominicanen (1515-1946); Nederlandse Provincie van de orde der Dominicanen (1946); Sint Dominicus Stichting, Nijmegen
Gebruikte bronnen:
Bijdrage kloosterarchivaris n.a.v. inventarisatie medio 2008; J. Willemsen, ā€œNederlandse missionarissen en hun missiegebiedenā€ (KDC, Nijmegen 2006), zie ook: https://docplayer.nl/4804632-Nederlandse-missionarissen-hun-missiegebieden.html (27-07-2020); J.P.A. van Vugt: Kloosters op schrift (tweede bewerkte uitgave, Nijmegen 2003), zie ook:https://repository.ubn.ru.nl/bitstream/handle/2066/134988/134988.pdf?sequence=1 (27-7-2020), p. 137; W. Nolet: Katholiek Nederland, Deel I ('s-Gravenhage 1930), p. 143-145; M. Monteiro, ā€˜Dominicanen: een plaats van herinnering met toekomstā€™ in W. Mes,ā€Dominicanen. Geschiedenis van kerk en klooster in Maastrichtā€ (Maastricht 2006), p. 15/16; K. Brakkee 'Dominicaanse spiritualiteit, die woorden deugen nietā€™ op Website Dominicanen Nederland, https://dominicanen.nl/2018/03/dominicaanse-spiritualiteit-1/ (27-07-2020); K. Brakkee, ā€˜Geschiedenis van de ordeā€™
Website Dominicanen Nederland, https://dominicanen.nl/2018/03/geschiedenis-van-de-orde/ (27-07-2020); A. Lascaris, ā€™Dominicanen en de Dominicaanse spiritualiteitā€™ op Website Lucepedia, Digitale theologische encyclopedie, https://www.lucepedia.nl/dossieritem/dominicanen/dominicanen-en-de-dominicaanse-spiritualiteit (27-07-2020); R. Wols, ā€˜De Dominicanen OPā€™, op Website Brabants Historisch Informatiecentrum BHIC), https://www.bhic.nl/ontdekken/verhalen/de-dominicanen-op (27-07-2020)
Gebruikte websites:
Website Dominicanen Nederland, https://dominicanen.nl/organisatie/wie-zijn-wij/ (27-07-2020); Website Archieven .nl: Erfgoedcentrum Nederlands Kloosterleven, https://www.archieven.nl/nl/zoeken?mivast=0&mizig=210&miadt=1212&miaet=1&micode=AR-P012&minr=966298&miview=inv2&milang=nl#inv3t1 (07-08-2020); Website Het Huygens Instituut voor Nederlandse Geschiedenis, http://resources.huygens.knaw.nl/zendingoverzeesekerken/RepertoriumVanNederlandseZendings-EnMissie-archieven1800-1960/gids/organisatie/1343514238 (27-07-2020); Website KRO-NCRV, https://www.kro-ncrv.nl/katholiek/encyclopedie/d/dominicanen (27-07-2020); Website Kenteringen Heiligen Vandaag, https://www.kenteringen.nl/heilige-van-de-dag/08-augustus/08-augustus-2/ (28-07-2020); Website Wikipedia, https://nl.wikipedia.org/wiki/Dominicanen#:~:text=De%20dominicanen%20of%20Orde%20der,verkondigen%20en%20ketterij%20te%20bestrijden. (26-07-2020)
Opmerkingen:
Geen foto's aanwezig van de vestigingen met de nummers: MON/P012/007; 011; 012; 015
ENK Monasticon nummer:
P012
Gevestigd in:
Toon op kaart Toon op kaart
 
 
 
 
 
Kloosterorganisatie
Kloosterorganisatie: Cisterciƫnzers
Orde of congregatie:
Cisterciƫnzers
Alternatieve namen:
Orde der Cisterciƫnzers; Cisterciƫnzers; Bernardijnen
Latijnse naam:
Sacer Ordo Cisterciensium
Afkorting:
SOC; SOCist.; Ocist.
Stichter, stichteres:
Robert van Molesme
Stichtingsjaar:
1098
Land van oorsprong:
Frankrijk
Plaats van oorsprong:
Saint-Nicolas-lĆØs-CĆ®teaux
Vestiging Nederland:
Sinds Middeleeuwen. Herintroductie in 1904
Doelstelling:
Contemplatie; pastoraat
Geschiedenis:
Verburgerlijking en verslapping van de discipline ontvluchtend, die vooral toesloeg in de bij de orde van Cluny aangesloten kloosters, verliet in 1098 abt Robertus met een twintigtal monniken de abdij van Molesme om zich in een onherbergzame plaats bij Dijon te vestigen. In deze plaats, die CƮteaux of in het Latijn Cistercium heette en waarvan de naam cisterciƫnzers afgeleid is, beoogde Robertus in eenzaamheid, armoede, ascese en eenvoud alsmede door met eigen arbeid in het levensonderhoud te voorzien in alle gestrengheid de regel van Benedictus te volgen. Al in 1099 werd hij opgevolgd door Albericus, die een kilometer verder naar het noorden tot definitieve vestiging van de kloostergemeenschap besloot. Daar verrees ook de eerste stenen kerk. Onder zijn opvolger Stefanus Harding ontstond vanuit onderhavige kloostergemeenschap een orde met een eigen regel en bestuur waarvan de abdij van Citeaux en vier in 1113-1115 van daaruit gestichte kloosters, waaronder die van Clairvaux, de kern vormde. In 1170 kreeg de orde met de Carta Caritatis haar eerste statuten. De daarin vervatte regelgeving sloot eigenmachtig optreden van de abten vrijwel uit en dwong met strenge visitaties een uniforme naleving af van deze statuten. Onder Bernardus van Fontaines, die in 1115 abt van de abdij van Clairvaux werd, kende de orde in de 12e-eeuw een grote groei. Zo ook in Nederland, dat eind 15e-eeuw 34 cisterciƫnzerkloosters telde. Deze kloosters lagen veelal in onontgonnen gebieden, waar de cisterciƫnzers zich op landbouw en veeteelt toelegden. Zij hanteerden daartoe een systeem van uithoven, waar lekenbroeders tewerkgesteld waren. Eind 16e-eeuw maakte de Reformatie een eind aan het bestaan van de orde in Nederland. Alleen de Munsterabdij in Roermond kon tot de komst in 1794 van de Fransen blijven voorbestaan. Met de door uit Frankrijk gevluchte cisterciƫnzers gestichte abdij Mariƫnkroon in Nieuwkuijk keerden de cisterciƫnzers van de gewone observatie in de 19e-eeuw in Nederland terug
Gebruikte bronnen:
W. Nolet: Katholiek Nederland, Deel I ('s-Gravenhage 1930), p. 134-138; M. van der Plas en R. Lutz, ā€œAbdijen in de Lage Landen en de mensen die er wonenā€ (Tielt, Baarn 1989), p. 43; J.P.A. van Vugt: Kloosters op schrift (vijfde bewerkte uitgave, Nijmegen 2015), p. 132; G. Vermeer, ā€œKloosters van baksteen. De architectuur van de hervormingsorden in Nederland tot omstreeks 1300ā€ (Almere 1999), zie ook: https://pure.uva.nl/ws/files/2829761/34539_UBA003000253_007.pdf (15-05-2020); R. Wols, ā€˜CisterciĆ«nzers OCISTā€™ op Website Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC), https://www.bhic.nl/ontdekken/verhalen/cistercienzers-ocist (14-05-2020); J. Leclecq osb, De spiritualiteit van de cisterciĆ«nzers, op Website Thomas Merton, http://thomasmerton.nl/cistercienzerstrappisten/spiritualiteit/de-spiritualiteit-van-de-cistercienzers/ (15-05-2020); Zr.Lisbet en Zr Judit De Grijs, ā€˜Negen eeuwen cisterciĆ«nzersā€™in ā€Het Tekenā€ (69e jaargang, nr. 10, mei 1997), zie ook: Website Thomas Godsdienstonderwijs, https://www.kuleuven.be/thomas/page/tijdschriften/viewarticle/100828/ (15-05-2020); H. de Jong, ā€˜CisterciĆ«nzers beĆÆnvloedden zelfs Den Haagā€™ in ā€œKatholiek Nieuwsbladā€ van 13-01-2017, p. 20
Gebruikte websites:
Website Lucepedia: Digitale theologische encyclopedie, https://lucepedia.nl/dossieritem/cistercienzer-orde/cistercienzer-orde (14-05-2020); Website Monasteria.Org, http://www.monasteria.org/cistercienzers/ (14-05-2020); Website Wikipedia, https://nl.wikipedia.org/wiki/Cisterci%C3%ABnzers (14-05-2020)
ENK Monasticon nummer:
P006
Gevestigd in:
Toon op kaart Toon op kaart
 
 
 
 
 
Kloosterorganisatie
Kloosterorganisatie: Begijnen
Orde of congregatie:
Begijnen
Alternatieve namen:
Begijnen; Begijnen van het H. Sacrament (Amsterdam)
Stichtingsjaar:
12e eeuw - ca. 1990
Vestiging Nederland:
13e eeuw
Geschiedenis:
De oorsprong van de begijnen is onduidelijk. Over de naamsafleiding is veel gespeculeerd. Vanaf de 12e eeuw treft men ze aan. In Nederland zijn er vanaf de 13e eeuw begijnen. De begijnen waren ongetrouwde vrouwen en weduwen, die de geloften van gehoorzaamheid en kuisheid aflegden. Ze leidden een religieus leven zonder formeel religieuzen te zijn. Persoonlijk bezit was toegestaan. Vaak woonden ze bij melaatsenhuizen en ziekenhuizen. In vele plaatsen waren er begijnhoven. In Nederland waren er nog tot eind jaren tachtig van de 20e eeuw begijnen te Amsterdam (Begijnen van het H. Sacrament) en Breda
Gebruikte bronnen:
KS; zie voor een schets de pdf-file ("fact sheet") van Rosadoc te Brussel; J. van Kuyk, Kerkelijke organisatie in het middeleeuwse bisdom Utrecht (Nijmegen 2004) 269-270 (lit.)
ENK Monasticon nummer:
Z010
Gevestigd in:
Toon op kaart Toon op kaart