Zoeken in collecties

Uw zoekacties: Heilig Land (Het)

Bibliotheek

U kunt zoeken:

 

  • Door het intypen van een woord in het zoekveld.
  • Met behulp van de selectiefilters die onder het zoekveld staan (kloosterorganisatie, trefwoord, soort).

 

 
 

Handig om te weten:

 

  • Publicaties die bij binnenkomst in de archieven zijn opgenomen, blijven dikwijls in die archieven bewaard en vindt u in de archiefinventarissen.
  • Nog niet alle boeken zijn voorzien van trefwoorden.

 

beacon
 
 
Tijdschrift
TS-ALGM-086 Heilig Land (Het)
Datering:
1914-1968
Titel:
Heilig Land (Het)
Titelgeschiedenis:
Voortzetting van: Annalen der Heilig-Land-Stichting (1913-1914); Samengegaan met: De Jerusalemvaarder, en: Het Boek der Boeken, en voortgezet als: Schrift (1969-).
Digitaal beschikbaar:
Ja, metamorfoze
Uitgave van:
Heilig-Land-Stichting / Nijmegen
Jaren van uitgave:
1914-1968
Aanwezig in St. Agatha:
1(1913/14); 5(1917/18)-16(1928/29); 19(1931/32)-28(1940/41); 1(1948)-21(1968)
Hiervan ontbreken:
2(1914/15)-4(1916/17), 14(1926/27);17(1929/30)-18(1930/31)
Bibliografische geschiedenis:
v.i. Schrift
Beschrijving:
Orgaan van de Heilig Land Stichting, Nijmegen, gericht op het verspreiden en bevorderen van kennis over het Heilig Land en de Bijbel. Nadat de Waalwijkse priester Arnold Suys in 1903 voor de eerste maal naar het Heilige Land was geweest, was hij van mening dat de plaatsen, de gewoontes, de bevolking, de omgeving en het landschap een evangelisch doel konden dienen om het leven van Jezus beter te kunnen begrijpen. Samen met architect Jan Stuyt en de kunstschilder Piet Gerrits vatte hij het plan op een pelgrimsoord op te richten voor mensen die niet in staat waren naar het Heilige Land te gaan, waar momenten van het leven van Jezus nagebouwd en uitgebeeld werden. De Heilig Land Stichting werd in 1911 opgericht met een vierledige doelstelling: (1) het nabouwen van gewijde plaatsen van het Heilig Land zoals zij waren ten tijde van Jezus, (2) het inrichten van een museum met voorwerpen uit het Heilig Land, (3) het uitgeven van een tijdschrift over het Heilig Land en de bijbel, en (4) het organiseren van pelgrimstochten naar het Heilig Land. Na de Tweede Wereldoorlog nam het aantal bezoekers aan de Heilig Landstichting, met name die in groepsverband, gestaag af. Vanaf de jaren 1970 veranderde het katholieke devotiepark gaandeweg in een bijbels openluchtmuseum bestemd voor de oecumene, ook vanuit cultuur-historisch perspectief. Rond 1990 werd de islam als derde wereldreligie (naast het christendom en jodendom) een vast onderdeel van het museumconcept. In 2007 kreeg het park de naam Museumpark Orientalis.