Zoeken in collecties

Uw zoekacties: Archiefinventaris Stichting Bijeen zzOUD Databestand kloosters in Nederland
beacon
50  zoekresultaten
gesorteerd op:
 
 
 
 
Kloosterorganisatie
Kloosterorganisatie: Dochters van het H. Kruis
Orde of congregatie:
Dochters van het H. Kruis
Alternatieve namen:
Dochters van het Kruis; Filles de la Croix; Kruiszusters
Afkorting:
FC
Stichter, stichteres:
Jeanne Haze (Mère Marie-Thérèse); Willem Habets
Stichtingsjaar:
1833
Land van oorsprong:
België
Plaats van oorsprong:
Luik
Vestiging Nederland:
1924
Vertrek uit Nederland:
1982
Doelstelling:
Caritatief-sociaal werk
Geschiedenis:
Willem Habets en Jeanne Haze (kloosternaam Maria-Theresia) stichtten de Dochters van het Kruis te Luik in 1833. Sinds 1851 vormen zij een pauselijke congregatie. In Nederland waren zij van 1924 tot 1982 aanwezig (Utrecht, Abstederdijk). Zij hadden er een kindertehuis. In 1946 sloten de Zusters van St. Jozef, een andere Luikse congregatie, zich bij hen aan. De congregatie is actief in het onderwijs, heropvoeding, ziekenzorg en missie
Gebruikte bronnen:
KS, 31
ENK Monasticon nummer:
Z029
Toon op kaart Toon op kaart
 
 
 
 
 
Kloosterorganisatie
Kloosterorganisatie: Dominicanen
Orde of congregatie:
Dominicanen
Alternatieve namen:
Dominicanen; Orde der Predikheren; Predikheren; Predikbroeders
Latijnse naam:
Ordo Praedicatorum; Ordo Fratrum Praedicatorum
Afkorting:
OP
Stichter, stichteres:
Dominicus de Guzmán
Stichtingsjaar:
1216
Land van oorsprong:
Frankrijk
Plaats van oorsprong:
Toulouse
Vestiging Nederland:
ca. 1232
Patroonheiligen:
Koningin van de Allerheiligste Rozenkrans
Doelstelling:
Ontwikkelingswerk (landbouw/technische opleiding etc.), pastoraal werk, evangelieverkondiging en catechese, opleiding en uitzending van zendingswerkers en missionarissen
Geschiedenis:
Dominicus, de stichter van de orde der dominicanen -ook wel orde der predikheren genoemd-, werd in 1172 als Domingo de Guzmán geboren in Castilië. In 1198 werd hij als kanunnik aan de kathedraal van Osma verbonden. In datzelfde jaar werd dit seculier kapittel in een kapittel met reguliere kanunniken omgezet, waar Dominicus zeven jaar als priester en vervolgens als abt werkzaam was. In het gevolg van Diego de Acebes, de bisschop van Osma, verbleef hij in Zuid Frankrijk, waar de katholieke kerk de strijd aanbond tegen de albigenzen om hen van hun ‘ketterij’ af te brengen en hen met de Kerk te verzoenen. Hier raakte Dominicus doordrongen van het belang van prediking. Daarbij onderkende hij dat prediking alleen dan effect zou hebben, wanneer de predikers zich aanpasten aan de levensstijl van degenen voor wie de prediking bestemd was. Zo trokken hij en voornoemde Diego in 1206 gedeeltelijk blootsvoets, eenvoudig gekleed en zonder eigen middelen van bestaan rond in de provincie Narbonne om te preken en leerstellige disputen aan te gaan met anders gelovigen. Van deze levenswijze, die Dominicus als grondslag voor de door hem gestichte orde der predikheren koos, vormden de bestudering van de bijbel, de theologische uitleg daarvan en de scholing in de scholastiek belangrijke pijlers, die er overigens mede toe leidden, dat de predikbroeders als geleerde theologen indertijd nauw bij de pauselijke Inquisitie betrokken waren. De leden van onderhavige, in 1216 door paus Honorius III goedgekeurde orde volgen de Regel van Augustinus aangevuld met de eigen constituties naar norbertijns voorbeeld. Dominicus, die al in 1207 een vrouwenklooster te Prouille had gesticht, stierf in 1221. In 1234 werd hij heilig verklaard. De orde der Dominicanen telde onder haar leden vele uitzonderlijke theologen, waarvan Thomas van Aquino wel de bekenste is. Hoewel de Nederlandse Provincie van de Orde der Dominicanen pas in 1515 werd opgericht, waren de dominicanen al omstreeks 1232 in Nederland actief
Juridische structuur:
Van pauselijk recht
Rechtspersonen:
Nederduitse Provincie van de Orde der Dominicanen (1515-1946); Nederlandse Provincie van de orde der Dominicanen (1946); Sint Dominicus Stichting, Nijmegen
Gebruikte bronnen:
Bijdrage kloosterarchivaris n.a.v. inventarisatie medio 2008; J. Willemsen, “Nederlandse missionarissen en hun missiegebieden” (KDC, Nijmegen 2006), zie ook: https://docplayer.nl/4804632-Nederlandse-missionarissen-hun-missiegebieden.html (27-07-2020); J.P.A. van Vugt: Kloosters op schrift (tweede bewerkte uitgave, Nijmegen 2003), zie ook:https://repository.ubn.ru.nl/bitstream/handle/2066/134988/134988.pdf?sequence=1 (27-7-2020), p. 137; W. Nolet: Katholiek Nederland, Deel I ('s-Gravenhage 1930), p. 143-145; M. Monteiro, ‘Dominicanen: een plaats van herinnering met toekomst’ in W. Mes,”Dominicanen. Geschiedenis van kerk en klooster in Maastricht” (Maastricht 2006), p. 15/16; K. Brakkee 'Dominicaanse spiritualiteit, die woorden deugen niet’ op Website Dominicanen Nederland, https://dominicanen.nl/2018/03/dominicaanse-spiritualiteit-1/ (27-07-2020); K. Brakkee, ‘Geschiedenis van de orde’
Website Dominicanen Nederland, https://dominicanen.nl/2018/03/geschiedenis-van-de-orde/ (27-07-2020); A. Lascaris, ’Dominicanen en de Dominicaanse spiritualiteit’ op Website Lucepedia, Digitale theologische encyclopedie, https://www.lucepedia.nl/dossieritem/dominicanen/dominicanen-en-de-dominicaanse-spiritualiteit (27-07-2020); R. Wols, ‘De Dominicanen OP’, op Website Brabants Historisch Informatiecentrum BHIC), https://www.bhic.nl/ontdekken/verhalen/de-dominicanen-op (27-07-2020)
Opmerkingen:
Geen foto's aanwezig van de vestigingen met de nummers: MON/P012/007; 011; 012; 015
ENK Monasticon nummer:
P012
Gevestigd in:
Toon op kaart Toon op kaart
 
 
 
 
 
Kloosterorganisatie
Kloosterorganisatie: Dominicanessen van de H. Familie
Orde of congregatie:
Dominicanessen van de H. Familie
Alternatieve namen:
Dominicanessen van Neerbosch; Dominicanessen van de H. Familie; Dominicanessen van de H. Familie, Jezus, Maria, Jozef
Latijnse naam:
Ordo Praedicatorum
Afkorting:
OP
Stichter, stichteres:
pater Dominicus van Zeeland
Stichtingsjaar:
1848
Land van oorsprong:
Nederland
Plaats van oorsprong:
Neerbosch (Nijmegen)
Geschiedenis:
Gesticht in 1848 te Neerbosch door pater Dominicus van Zeeland (OP) en zuster Ludovica Keyser (OP)
Rechtspersonen:
Rechtspersoon: Rosastichting te Neerbosch-Nijmegen
Missielanden:
Indonesië (1931); Brazilië
Gebruikte bronnen:
KS, 38; PA 2004; NMM
ENK Monasticon nummer:
Z044
Gevestigd in:
meer
Toon op kaart Toon op kaart
 
 
 
 
 
Kloosterorganisatie
Kloosterorganisatie: Duitse Orde (m)
Orde of congregatie:
Duitse Orde (m)
Alternatieve namen:
Orde van de Broeders van het Duitse Hospitaal van de Heilige Maria te Jeruzalem; Duitse Orde; Teutonische Ridderorde
Latijnse naam:
Ordo domus Sanctæ Mariæ Theutonicorum Hierosolymitanorum
Afkorting:
OT (Ordo Theutonicorum of Ordo Teutonicus)
Stichtingsjaar:
Tijdens de Derde Kruistocht (1189-1192), - Tijdens de Reformatie
Land van oorsprong:
Israël
Plaats van oorsprong:
Palestina/Akko
Vestiging Nederland:
1218
Vertrek uit Nederland:
Tijdens de Reformatie omgevormd tot een wereldlijke organisatie
Doelstelling:
Geestelijke zorg, liefdadigheid en vooral strijd tegen de andersgelovigen
Geschiedenis:
De Derde Kruistocht werd onder aanvoering van de Duitse keizer Frederik Barbarossa gehouden om Jeruzalem en het Heilig Land weer in christelijke handen terug te brengen. Als eerste werd de havenstad Akko belegerd, waar door kooplui uit Bremen en Lübeck een veldhospitaal ingericht werd om de zieke en gewonde kruisvaarders op te vangen. Hieruit ontstond de Duitse Orde die in 1199 door de paus erkend werd en in 1221 door de Heilige Stoel gelijkgesteld werd aan de geestelijke ridderorden van de Tempeliers en Johannieters en daarmee rechtstreeks onder pauselijk gezag kwam te vallen. Lid van de Duitse orde waren zowel ridderbroeders en priesterbroeders, die de geloften van armoede, kuisheid en gehoorzaamheid aflegden, als lekenbroeders, die zich uitsluitend verbonden tot een gelofte van dienstbaarheid. De orde ondervond steun van veel edelen en machthebbers die haar, verspreid over vooral Midden-Europa, veel goederen schonken, waardoor de orde uitgroeide tot een Europese macht van betekenis. Het bezit van deze goederen, met het beheer waarvan de orde haar activiteiten financierden die toen naast geestelijke zorg en liefdadigheid vooral de strijd tegen de andersgelovigen betroffen, was ingedeeld in landcommanderijen, balijen genaamd. Elke balije omvatte een tien- tot twaalftal commanderijen. Aan het hoofd van de Duitse Orde stond een grootmeester die aan het gezag van de Paus onderworpen was. Vanaf 1225 verlegde de Duitse Orde zijn aandacht van het Midden-Oosten naar de streken ten zuiden en oosten van de Oostzee. Daar vormde de Duitse Orde een eigen staat die het noorden van het huidige Polen en de Baltische staten omvatte. Na de bloeitijd van de orde in de 14e eeuw volgde in de 15e eeuw een periode van neergang. In de tijd van Luther en de Reformatie werd de Duitse Orde een wereldlijke organisatie en is dat nog steeds. Van de Duitse Orde waren in de Nederlanden de balije Alde Biezen en de Utrechtse Balije gevestigd, waaronder respectievelijk 12 en 14 commanderijen vielen
Gebruikte bronnen:
R. de Bruin, ‘De Ridderlijke Duitse Orde Balije van Utrecht.Een adellijk distinctie-instrument in de Republiek der Verenigde Nederlanden gedurende de achttiende eeuw ‘ in “Virtus : jaarboek voor adelsgeschiedenis 16“ (Westervoort 2009), p. 35-37; A. van Oirschot, ‘Geldrop en de Duitse Orde’ in “Heemkronijk” 1964, jaargang:3, nr. 4, zie ook: Website Heemkundekring De Heerlijkheid Heeze Leende Zesgehuchten, https://www.heemkundekring-hlz.nl/heemkronijken/item/104/geldrop-en-de-duitse-orde (13-01-2023); R. Wols, ‘Vechtridders en Islambestrijders: De Duitse Orde in Vught”, Website Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC)
https://www.bhic.nl/ontdekken/verhalen/vechtmonniken-en-islambestrijders-de-duitse-orde-in-vught (13-01-2023)
ENK Monasticon nummer:
V018
Toon op kaart Toon op kaart