Zoeken in collecties

Uw zoekacties: zzOUD Databestand kloosters in Nederland
beacon
40  zoekresultaten
gesorteerd op:
 
 
 
 
Kloosterorganisatie
Kloosterorganisatie: Broeders van Amsterdam
Orde of congregatie:
Broeders van Amsterdam
Alternatieve namen:
Broeders van Amsterdam; Broedercongregatie Onze Lieve Vrouw van Zeven Smarten; Broeders met de blauwe koorden
Latijnse naam:
Congregatio Septem Dolorum
Afkorting:
CSD
Stichter, stichteres:
P.J. Hesseveld en A. Frentrop sj
Stichtingsjaar:
1851
Land van oorsprong:
Nederland
Plaats van oorsprong:
Amsterdam
Vestiging Nederland:
1851
Patroonheiligen:
Onze Lieve Vrouw van Zeven Smarten
Doelstelling:
Opvang van en onderwijs -vooral beroepsonderwijs- aan kansarme jongens, later ook aan zeer moeilijk opvoedbare kinderen; justitiële kinderbescherming
Geschiedenis:
De Congregatie van de Broeders van Amsterdam werd in 1851 in Amsterdam gesticht door de priesters Petrus Johannes Hesseveld en Arnoldus Frentrop sj. Eerstgenoemde was rector van het St. Aloysiusgesticht in Amsterdam. Dit gesticht was opgericht door de Heerenvereeniging van Weldadigheid van de Allerheiligste Verlosser. President van deze vereniging was Frentrop, die zich van 1836 tot 1852 als priester in Amsterdam inzette voor zwerfkinderen. Het St. Aloysiusgesticht, dat aanvankelijk bestond uit een paar armelijke huisjes en een turfschuur, was een instelling voor de opvang van kansarme jongens, die (half)wees waren of door hun ouders aan hun lot waren overgelaten. Directe aanleiding voor het stichten van de congregatie was dat de broeders van Maastricht, die zich tot dan toe in het St. Aloysiusgesticht van de zorg hadden gekweten, hun werk daar beëindigden. De congregatie kreeg pas in 1855 haar definitieve naam: Congregatie van de Broeders van Onze Lieve Vrouw van Zeven Smarten, die in de wandelgangen ook wel broeders van Amsterdam of, naar het blauwe koord om hun toog, broeders met de blauwe koorden genoemd werd. De congregatie legde zich aanvankelijk toe op opvang van en onderwijs -vooral beroepsonderwijs- aan kansarme jongens, dat zich later ook tot zeer moeilijk opvoedbare kinderen uitbreidde, terwijl justitiële kinderbescherming toen eveneens tot haar taak ging behoren. De congregatie, die een congregatie was van bisschoppelijk recht, werd aanvankelijk bestuurd door priester-directeuren, die het gezag van de bisschop van Haarlem vertegenwoordigden. Dit leidde ertoe, dat leden van de geestelijkheid in alle geledingen van organisaties doordrongen. Pas in 1925 mocht de congregatie voor het eerst een algemene overste uit haar midden benoemen. In 1852 vestigde de congregatie in de buurtschap Heibloem bij Heythuysen haar eerste communiteit buiten Amsterdam, gevolgd door een groot aantal vestigingen in Nederland en in een later stadium in Canada, China en Indonesië
Juridische structuur:
Van bisschoppelijk recht
Rechtspersonen:
De Vennootschap Van der Haagen en Co (1854); Broedercongregatie Onze Lieve Vrouw van Zeven Smarten
Missielanden:
China (1927-1949); Indonesië (1948)
Gebruikte bronnen:
Bijdrage kloosterarchivaris n.a.v. inventarisatie medio juli 2008; J. Willemsen, “Nederlandse missionarissen en hun missiegebieden” (KDC, Nijmegen 2006), zie ook: https://docplayer.nl/4804632-Nederlandse-missionarissen-hun-missiegebieden.html (21-04-2022); J.P.A. van Vugt: Kloosters op schrift (tweede bewerkte uitgave, Nijmegen 2003), zie ook: https://repository.ubn.ru.nl/bitstream/handle/2066/134988/134988.pdf?sequence=1 (21-04-2022), p.170; W. Nolet: Katholiek Nederland, Deel II ('s-Gravenhage 1932), p.102-104, J. Smits, “Vademecum van religieuzen en hun kloosters in Noord-Brabant “ (Alphen aan de Maas 2010), p.159/160; J. Smits, “Vademecum van religieuzen en hun kloosters in Noord-Brabant “ (Alphen aan de Maas 2010), p.159/160; H. Bennink, ‘Enkele hoogte- en dieptepunten uit honderd jaar opvoeden in Harreveld’ in ”De Lichte voorde”, nr.59, november 2009, p.20; J.P.A. van Vught, Proefschrift “Broeders in de katholieke beweging. De werkzaamheden van vijf Nederlandse onderwijscongregaties van broeders en fraters, 1840 – 1970” (Universiteit Nijmegen 1994), p.70/111
ENK Monasticon nummer:
B002
Gevestigd in:
Toon op kaart Toon op kaart
 
 
 
 
 
Kloosterorganisatie
Kloosterorganisatie: Broeders Penitenten
Orde of congregatie:
Broeders Penitenten
Alternatieve namen:
Broeders Penitenten van de H. Franciscus van Assisi; Broeders Penitenten; Broeders van Boekel; Broeders van Huize Padua
Latijnse naam:
Congregatio Fratrum Poenitentium Sancti Francisci
Afkorting:
CF; C.Poen; CFP-SF
Stichter, stichteres:
Daniël de Brouwer
Stichtingsjaar:
ca. 1700
Land van oorsprong:
Nederland
Plaats van oorsprong:
Meerveldhoven
Doelstelling:
Ziekenzorg; pastoraal werk; missie- en ontwikkelingswerk
Geschiedenis:
Het precieze beginjaar van de broeders is niet geheel duidelijk: zowel 1697 als 1722 worden genoemd, terwijl er in ieder geval in 1715 een vereniging is gesticht. De broeders waren lange tijd enkel actief in Huize Padua te Boekel. Zij vormden de eerste franciscaanse tertiarissencongregatie in Nederland. Vanaf 1742 zorgden zij voor geestelijk gehandicapten en psychiatrische patiënten. In 1871 werd men officieel een congregatie die vanaf 1901 gelieerd is aan de capucijnen. In 1940 sloten de Broeders van de Onbevlekte Ontvangenis en de H. Franciscus zich bij hen aan
Missielanden:
Chili (1964); Tanzania (1981); Duitsland
Gebruikte bronnen:
KS, 149; Katholieke Encyclopedie 6 (1950) k. 180; PA 2002, 2004; NMM; Nolet II, 106
ENK Monasticon nummer:
B017
Toon op kaart Toon op kaart
 
 
 
 
 
Kloosterorganisatie
Kloosterorganisatie: Benedictijnen
Orde of congregatie:
Benedictijnen
Alternatieve namen:
Benedictijnen
Latijnse naam:
Ordo Sancti Benedicti
Afkorting:
OSB
Stichter, stichteres:
Benedictus van Nursia
Stichtingsjaar:
6e eeuw
Land van oorsprong:
Italië
Vestiging Nederland:
In de middeleeuwen en vanaf begin 20e-eeuw
Doelstelling:
Contemplatie; liturgie; gastenverblijf; onderwijs; missiewerk
Geschiedenis:
Benedictus van Nursia (480-547), die beschouwd wordt als patriarch van het westerse monnikenleven, schreef een regel voor monniken die in eerste instantie bedoeld was voor de monniken van de Abdij van Monte Casino, waarvan hij abt was. Deze “Regula Benedicti “ vormt een handleiding waarin het geestelijke, sociale en materiële leven van de monniken geregeld is en dat gedragen wordt door drie pijlers: het gebed, de lezing en de arbeid. Doel is, dat de monnik als mens geleidelijk groeit tot innerlijke heelheid en tot het geluk om God boven alles en allen lief te hebben. De benedictijnse monnik legt drie geloften af: de gelofte van stabiliteit (het zich levenslang verbinden aan één vaste monnikengemeenschap), de gelofte van trouw aan een monastiek levensgedrag (het leiden van een celibatair leven zonder enig bezit) en de gelofte van gehoorzaamheid aan de kloosterregel (het gehoorzaam zijn aan de Regel van Benedictus). In de middeleeuwen werden binnen de grenzen van het huidige Nederland om en nabij de 25 benedictijnse kloosters gesticht. Op de huidige Sint Adelbertabdij in Egmond na, die feitelijk de heroprichting vormt van het daar in het midden van de 10e-eeuw gestichte benedictijnenklooster, zijn al deze klooster opgeheven, het overgrote deel ten tijde van de Reformatie. Aan het begin van de 20e-eeuw vestigden zich vanuit Frankrijk, vanwege het antiklerikale beleid daar, weer benedictijnen in Nederland en wel het eerst in Oosterhout. Vanuit de daar gestichte Sint Paulusabdij werd de Sint Adelbertabdij in Egmond, de Sint Willibrordsabdij bij Doetinchem en de abdij Sint Benedictusberg te Lemiers (Vaals) gesticht
Missielanden:
Zuid-Afrika (1910); Trinidad en Tobago (1912); Congo (Zaïre). De missielanden behoren bij de congregatie van Subiaco
Gebruikte bronnen:
Bijdrage kloosterarchivaris, n.a.v. inventarisatie medio 2008; J. Willemsen, “Nederlandse missionarissen en hun missiegebieden” (KDC, Nijmegen 2006), zie ook: https://docplayer.nl/4804632-Nederlandse-missionarissen-hun-missiegebieden.html (30-09-2019); J.P.A. van Vugt: Kloosters op schrift (tweede bewerkte uitgave, Nijmegen 2003), zie ook: https://repository.ubn.ru.nl/bitstream/handle/2066/134988/134988.pdf?sequence=1 (02-10-2019); M. van der Plas en R. Lutz, “Abdijen in de Lage Landen en de mensen die er wonen” (Tielt, Baarn 1989). p. 9; W. Nolet: Katholiek Nederland, Deel I ('s-Gravenhage 1930), p. 104; R. Wolfs, ‘De Benedictijnen OSB’ op Website Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC), https://www.bhic.nl/ontdekken/verhalen/de-benedictijnen-osb (17-04-2020);
Opmerkingen:
De kloosters zijn elk zelfstandig, maar ze zijn gegroepeerd in monastieke congregaties omdat Rome dit wilde. De huidige Nederlandse abdijen vormden in 1967 de Nederlandse congregatie, maar deze werd in 2005 opgeheven. De Benedictusabdij van Vaals sloot zich hier niet bij aan, maar is bij de Franse congregatie van Solesmes, waar Oosterhout, Egmond en Doetinchem tot 1967 ook bij behoorden, gebleven. Solesmes is het Franse klooster waar midden negentiende eeuw de opleving van het kloosterleven begon. In 2005 hebben de abdijen van Oosterhout (Sint Paulus) en Doetinchem (Sint Willibrord) zich aangesloten bij de congregatie van Subiaco. Subiaco wil terug naar de hervormingsbeweging van de Italiaanse kloosters rond 1850, die terug wilden naar de oorsprong. Ze staan dichter bij elkaar, komen in geest overeen en willen minder 'buitenactiviteiten'. In hetzelfde jaar heeft de abdij van Egmond (Sint Adelbert) zich aangesloten bij de congregatie van de Annunciatie. Deze congregatie is de vroegere Belgische congregatie. In 1918 waren er 3 abdijen in België: Maredsous en Keizersberg in Leuven (behorende tot de Duitse congregatie van Beuron) en Sint Andries in Brugge. Sint Andries, gesticht door een monnik van Maredsous, had aansluiting bij de Braziliaanse congregatie, opgezet om kloosters in Brazilië te helpen. Na de Eerste Wereldoorlog wilden de abdijen niet bij Beuron blijven en sloten zich aaneen tot de congregatie van de Annuntiatie (internationaal, school- en missiegericht)
ENK Monasticon nummer:
P003
Gevestigd in:
Toon op kaart Toon op kaart
 
 
 
 
 
Kloosterorganisatie
Kloosterorganisatie: Assumptionisten
Orde of congregatie:
Assumptionisten
Alternatieve namen:
Assumptionisten; Priesters van O.L. Vrouw ten Hemelopneming; Augustijnen van O.L. Vrouw ten Hemelopneming
Latijnse naam:
Congregatio Augustinorum ab Assumptione; Pia Societas Presbyterorum ab Assumptione; Augustiniani ab Assumptione
Afkorting:
AA
Stichter, stichteres:
Emmanuel D'Alzon
Stichtingsjaar:
1850
Land van oorsprong:
Frankrijk
Plaats van oorsprong:
Nîmes
Vestiging Nederland:
1915
Patroonheiligen:
Maria Assumpta (Maria Tenhemelopneming)
Doelstelling:
Levend in gemeenschap, zich uit liefde tot Christus inzetten voor het uitbreiden van het Rijk van Christus in de leden en in de medemens, hetgeen bewerkstelligd dient te worden via onderwijs, wetenschappelijk werk, zielzorg, godsdienstige en sociale actie, bedevaarten, christelijke lectuurvoorziening alsmede via oecumenisch werk vooral ten aanzien van de Oosterse Kerken
Geschiedenis:
Met als lijfspreuk Adveniat Regnum Tuum (= Uw Rijk komen) stelde de seculiere priester Emmanuel d’Alzon (1810-1880) zich uit liefde tot God tot doel om in de geseculariseerde en antireligieuze maatschappij, waartoe de politieke beroeringen in de 19e eeuw in Frankrijk geleid hadden, de rechten en de belangen van God met alle kracht te verdedigen en te herstellen. Indachtig het adagium “Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst” richtte hij in Nîmes in 1845 een aan Beata Maria in Coelos Assumpta (Maria Tenhemelopneming) toegewijd college op, waar, in tegenstelling tot het staatsonderwijs dat in handen van leken berustte, naast onderwijs, tevens de nodige aandacht besteed werd aan vorming en opvoeding overeenkomstig de christelijke principes. Voor zijn ideaal wist Emmanuel d’Alzon enkele priesters en leken te winnen die zich onder zijn leiding als leraar aan voornoemd college verbonden. Na een voorbereidingstijd van vijf jaar legde Emmanuel d’Alzon met vier medewerkers in de kerstnacht van 1850 de religieuze geloften af. Dit markeerde het ontstaan van een nieuwe congregatie, waarvan de constituties op de regel van St. Augustinus gebaseerd zijn en die, met verwijzing naar de beschermheilige van voornoemd college, als naam “Augustijnen (of priesters) van de Assumptie” kreeg en waarvan de leden gewoonlijk assumptionisten genoemd worden. Mede vanwege het sterk antiklerikale beleid van minister E. Combes, dat in Frankrijk leidde tot het doorvoeren van een drastische scheiding tussen kerk en staat, verlieten de assumptionisten begin twintigste eeuw Frankrijk om zich elders in Europa en Amerika te vestigen. Zo ook in Nederland, waar het in de noordoostelijke buitenwijken van Parijs gevestigde noviciaat van de assumptionisten naar Gemert uitweek. Tot de taken en activiteiten van de assumptionisten behoren/behoorden onderwijs, pastoraal werk, evangelieverkondiging, catechese, christelijke lectuurvoorziening, opleiding en uitzending van zendingswerkers en missionarissen
Juridische structuur:
Congregatie van pauselijk recht (sinds 1857)
Rechtspersonen:
Regio Nederland van de Congregatie der Assumptionisten (2006); Nederlandse Provincie van de Congregatie der Assumptionisten (1979-2006); Assumptie-Stichting (1927-1979)
Missielanden:
Congo (1929); Brazilië (1946); Nieuw-Zeeland (1952); Madagaskar (1954); Libanon (1950-1958); Israël
Gebruikte bronnen:
Bijdrage A. Burg a.a., kloosterarchivaris, n.a.v. inventarisatie medio 2008;
A.Burg, “Voor de komst van het Rijk. Nederlandse Assumptie 1915-2015” (Boxtel 2015), p. 11;
W. Nolet: Katholiek Nederland, Deel I ('s-Gravenhage 1930), p. 75/76;
J. Willemsen, “Nederlandse missionarissen en hun missiegebieden” (KDC, Nijmegen 2006), zie ook: https://docplayer.nl/4804632-Nederlandse-missionarissen-hun-missiegebieden.html (11-09-2019); M. Schrama, “De regel van de liefde: over de volgelingen van Augustinus” (Kampen 2006), p 129; J.P.A. van Vugt: Kloosters op schrift (vijfde bewerkte uitgave, Nijmegen 2015);
A. Burg a.a., ‘Kasteel Stapelen en zijn bewoners’, op website Heemkunde Boxtel, https://heemkundeboxtel.nl/wp-content/uploads/basistekst-7-def-20160611-KASTEEL-STAPELEN-EN-ZIJN-BEWONERS.pdf (13-09-2019);
G. Donkers, ‘Assumptionisten’ op website Bossche Encyclopedie, http://www.bossche-encyclopedie.nl/artikelen/donkers,%20geert/assumptionisten.htm (17-09-2019);
R. Wols, ‘De Assumptionisten AA’m op website Brabant Historisch Informatie Centrum (BHIC), https://www.bhic.nl/ontdekken/verhalen/de-assumptionisten-aa (11-09-2019);
Ben Ophof, ‘Heemkundige encyclopedie over Boxtel’, https://docplayer.nl/139955372-Terugkeren-naar-de-heemkunde-site-kan-via-de-terugknop-u-vindt-de-terugknop-bovenin-uw-scherm-meestal-uiterst-linksboven.html; (Artikel ‘Geschiedenis van een passie voor God en voor de mens’ in de brochure ’De Assumptionisten gegrepen door God en door de mens’ van januari 2010, http://users.skynet.be/sky13745/Assumptionisten_2010_Nl.pdf (11-09-2019);
ENK Monasticon nummer:
P001
Toon op kaart Toon op kaart