Zoeken in collecties

Uw zoekacties: zzOUD Databestand kloosters in Nederland

zzOUD Databestand kloosters in Nederland

beacon
6  zoekresultaten
gesorteerd op:
 
 
 
 
Kloosterorganisatie
Kloosterorganisatie: Dominicanen
Orde of congregatie:
Dominicanen
Alternatieve namen:
Dominicanen; Orde der Predikheren; Predikheren; Predikbroeders
Latijnse naam:
Ordo Praedicatorum; Ordo Fratrum Praedicatorum
Afkorting:
OP
Stichter, stichteres:
Dominicus de Guzmán
Stichtingsjaar:
1216
Land van oorsprong:
Frankrijk
Plaats van oorsprong:
Toulouse
Vestiging Nederland:
ca. 1232
Patroonheiligen:
Koningin van de Allerheiligste Rozenkrans
Doelstelling:
Ontwikkelingswerk (landbouw/technische opleiding etc.), pastoraal werk, evangelieverkondiging en catechese, opleiding en uitzending van zendingswerkers en missionarissen
Geschiedenis:
Dominicus, de stichter van de orde der dominicanen -ook wel orde der predikheren genoemd-, werd in 1172 als Domingo de Guzmán geboren in Castilië. In 1198 werd hij als kanunnik aan de kathedraal van Osma verbonden. In datzelfde jaar werd dit seculier kapittel in een kapittel met reguliere kanunniken omgezet, waar Dominicus zeven jaar als priester en vervolgens als abt werkzaam was. In het gevolg van Diego de Acebes, de bisschop van Osma, verbleef hij in Zuid Frankrijk, waar de katholieke kerk de strijd aanbond tegen de albigenzen om hen van hun ‘ketterij’ af te brengen en hen met de Kerk te verzoenen. Hier raakte Dominicus doordrongen van het belang van prediking. Daarbij onderkende hij dat prediking alleen dan effect zou hebben, wanneer de predikers zich aanpasten aan de levensstijl van degenen voor wie de prediking bestemd was. Zo trokken hij en voornoemde Diego in 1206 gedeeltelijk blootsvoets, eenvoudig gekleed en zonder eigen middelen van bestaan rond in de provincie Narbonne om te preken en leerstellige disputen aan te gaan met anders gelovigen. Van deze levenswijze, die Dominicus als grondslag voor de door hem gestichte orde der predikheren koos, vormden de bestudering van de bijbel, de theologische uitleg daarvan en de scholing in de scholastiek belangrijke pijlers, die er overigens mede toe leidden, dat de predikbroeders als geleerde theologen indertijd nauw bij de pauselijke Inquisitie betrokken waren. De leden van onderhavige, in 1216 door paus Honorius III goedgekeurde orde volgen de Regel van Augustinus aangevuld met de eigen constituties naar norbertijns voorbeeld. Dominicus, die al in 1207 een vrouwenklooster te Prouille had gesticht, stierf in 1221. In 1234 werd hij heilig verklaard. De orde der Dominicanen telde onder haar leden vele uitzonderlijke theologen, waarvan Thomas van Aquino wel de bekenste is. Hoewel de Nederlandse Provincie van de Orde der Dominicanen pas in 1515 werd opgericht, waren de dominicanen al omstreeks 1232 in Nederland actief
Juridische structuur:
Van pauselijk recht
Rechtspersonen:
Nederduitse Provincie van de Orde der Dominicanen (1515-1946); Nederlandse Provincie van de orde der Dominicanen (1946); Sint Dominicus Stichting, Nijmegen
Gebruikte bronnen:
Bijdrage kloosterarchivaris n.a.v. inventarisatie medio 2008; J. Willemsen, “Nederlandse missionarissen en hun missiegebieden” (KDC, Nijmegen 2006), zie ook: https://docplayer.nl/4804632-Nederlandse-missionarissen-hun-missiegebieden.html (27-07-2020); J.P.A. van Vugt: Kloosters op schrift (tweede bewerkte uitgave, Nijmegen 2003), zie ook:https://repository.ubn.ru.nl/bitstream/handle/2066/134988/134988.pdf?sequence=1 (27-7-2020), p. 137; W. Nolet: Katholiek Nederland, Deel I ('s-Gravenhage 1930), p. 143-145; M. Monteiro, ‘Dominicanen: een plaats van herinnering met toekomst’ in W. Mes,”Dominicanen. Geschiedenis van kerk en klooster in Maastricht” (Maastricht 2006), p. 15/16; K. Brakkee 'Dominicaanse spiritualiteit, die woorden deugen niet’ op Website Dominicanen Nederland, https://dominicanen.nl/2018/03/dominicaanse-spiritualiteit-1/ (27-07-2020); K. Brakkee, ‘Geschiedenis van de orde’
Website Dominicanen Nederland, https://dominicanen.nl/2018/03/geschiedenis-van-de-orde/ (27-07-2020); A. Lascaris, ’Dominicanen en de Dominicaanse spiritualiteit’ op Website Lucepedia, Digitale theologische encyclopedie, https://www.lucepedia.nl/dossieritem/dominicanen/dominicanen-en-de-dominicaanse-spiritualiteit (27-07-2020); R. Wols, ‘De Dominicanen OP’, op Website Brabants Historisch Informatiecentrum BHIC), https://www.bhic.nl/ontdekken/verhalen/de-dominicanen-op (27-07-2020)
Gebruikte websites:
Website Dominicanen Nederland, https://dominicanen.nl/organisatie/wie-zijn-wij/ (27-07-2020); Website Archieven .nl: Erfgoedcentrum Nederlands Kloosterleven, https://www.archieven.nl/nl/zoeken?mivast=0&mizig=210&miadt=1212&miaet=1&micode=AR-P012&minr=966298&miview=inv2&milang=nl#inv3t1 (07-08-2020); Website Het Huygens Instituut voor Nederlandse Geschiedenis, http://resources.huygens.knaw.nl/zendingoverzeesekerken/RepertoriumVanNederlandseZendings-EnMissie-archieven1800-1960/gids/organisatie/1343514238 (27-07-2020); Website KRO-NCRV, https://www.kro-ncrv.nl/katholiek/encyclopedie/d/dominicanen (27-07-2020); Website Kenteringen Heiligen Vandaag, https://www.kenteringen.nl/heilige-van-de-dag/08-augustus/08-augustus-2/ (28-07-2020); Website Wikipedia, https://nl.wikipedia.org/wiki/Dominicanen#:~:text=De%20dominicanen%20of%20Orde%20der,verkondigen%20en%20ketterij%20te%20bestrijden. (26-07-2020)
Opmerkingen:
Geen foto's aanwezig van de vestigingen met de nummers: MON/P012/007; 011; 012; 015
ENK Monasticon nummer:
P012
Gevestigd in:
Toon op kaart Toon op kaart
 
 
 
 
 
Kloosterorganisatie
Kloosterorganisatie: Begarden
Orde of congregatie:
Begarden
Alternatieve namen:
Begarden, Beggarden, Begaarden, Bogaarden
Stichtingsjaar:
Eerste helft dertiende eeuw - 1312
Plaats van oorsprong:
Waarschijnlijk Vlaanderen
Vestiging Nederland:
Eerste helft dertiende eeuw
Vertrek uit Nederland:
In de loop van de veertiende en vijftiende eeuw
Doelstelling:
Handenarbeid, vooral weven
Geschiedenis:
De begarden, de mannelijke tegenhangers van de begijnen, maakten deel uit van de semi-religieuze leefgemeenschappen binnen de Rooms-Katholieke kerk. De begardenbeweging ontstond waarschijnlijk in Vlaanderen in de eerste helft van de dertiende eeuw. Een eventuele stichter wordt niet vermeld. Aanvankelijk leefden de begarden verspreid onder de stedelijke bevolking. Later verenigden zij zich in vrije genootschappen en tegen het einde van de 13de eeuw gingen sommige begarden samenwonen in conventen of godshuizen. De begarden waren hoofdzakelijk handarbeiders, vooral wevers. Dit bracht hen soms in conflict met de middeleeuwse ambachten van wevers. De begarden legden geen eeuwige geloften af, maar uitsluitend tijdelijke, meestal jaarlijkse, die zich beperkten tot de geloften van kuisheid en gehoorzaamheid. Ook volgden hun gemeenschappen geen door de Kerk erkende kloosterregel en waren dan ook vanuit kerkelijk perspectief gezien aan te merken als lekengemeenschappen en hun eventuele organisaties als lekenorden. De kerkelijke overheid kon slechts weinig invloed uitoefenen op het doen en laten van de begarden, die soms opvattingen over geloofsartikelen en de sacramenten erop nahielden die haaks stonden op die van de Kerk. Vanaf 1290 werden de begarden, evenals de begijnen, verdacht gemaakt, beschuldigd van ketterij en soms zelfs hiervoor vervolgd en ter dood veroordeeld. In 1312 vaardigde het Concilie van Vienne het verbod op de begardenbroederschappen uit. Op straffe van excommunicatie werd de levensstaat van de begarden verboden en afgeschaft. Dit belette niet dat de begarden, vooral in de Nederlanden, bleven bestaan, omdat ze zich expliciet onder het gezag van de Kerk plaatsten. In de loop van de veertiende en vijftiende eeuw verdwenen ze echter. Wat van hun communauteiten overbleef, evolueerde tot afdelingen van de derde orde bij sommige bedelorden, voornamelijk bij de franciscanen. In Nederland vond men begardenkloosters in Maastricht, Roermond en ’s-Hertogenbosch
Gebruikte bronnen:
H. van Engen, “De derde orde van Sint Franciscus in het middeleeuws bisdom Utrecht. Een bijdrage tot de institutionele geschiedenis van de Moderne Devotie” (Hilversum 2006), p. 62; J. van Molenbroek, ‘Religieuze orden in Middeleeuws Nederland: vier eeuwen van expansie’ in “De middeleeuwse kloostergeschiedenis van de Nederlanden“ onder redactie van P. de Nijs en H. Kroeze (Zwolle 2008), p. 46; J. Huijberts. “De Begijnen en hun veroordeling op het concilie van Vienne in 1312” (Eindscriptie Theologie Levensbeschouwing Amsterdam 2009), p. 10; F.J. van Lanschot, “De historische schoonheid van ’s-Hertogenbosch” (Amsterdam 1950), p. 108/109; Th. Bakker, “Middeleeuwse kloosters in Maastricht” op website Theo Bakker’s Domein, http://www.theobakker.net/pdf/kloosterstricht.pdf (05-01-2023), p. 15/16; I.M.H. Evers, ‘Het Begaarden of bogaardenklooster’ op website Meestreech On Line, http://forum.mestreechonline.nl/forum/mestreech-maastricht/gebouwen-en-infrastructuur-maastricht/kerken-kapellen-kloosters-en-bedevaarten/2668-het-begaarden-of-bogaardenklooster (05-01-2023)
Gebruikte websites:
Website Het Rijksachief van België, https://search.arch.be/nl/zoeken-naar-archiefvormers/zoekresultaat?text=eac-BE-A0500_115133&inLanguageCode=DUT&view=eac (05-01-2023);Website Zwartzusters van Bethel o.s.a., https://www.zwartzusters-bethel-brugge.be/onze-instellingen-brugge1/ (05-01-2023); Website Wikipedia, https://nl.wikipedia.org/wiki/Begarden (05-01-2023); Website Wikipedia, https://nl.wikipedia.org/wiki/Bogaardenklooster_(Maastricht) (05-01-2023); Website Academic dictionaries en enclopededia , https://de-academic.com/dic.nsf/dewiki/150771 (05-01-2023)
ENK Monasticon nummer:
B023
Toon op kaart Toon op kaart