Zoeken in collecties

Uw zoekacties: Voorwerpencollectie

Voorwerpencollectie

Als u op een afbeelding klikt, vind u meer informatie over het voorwerp. U kunt zoeken door: 

 

  • Het intypen van een woord in het zoekveld. U vindt dan resultaten als het woord letterlijk in de catalogus voorkomt.
  • Met behulp van de selectiefilters die onder het zoekveld staan (kloosterorganisatie, trefwoord).

 

 
 

Handig om te weten: als u beschrijvingen wilt zien in plaats van afbeeldingen, klik dan bij 'weergave' op: Tabelweergave. 

 

beacon
86  voorwerpen
gesorteerd op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0027 Beeld Odilia
Toelichting:
Odilia, staande in contraposthouding, gekleed in een omgord gewaad en een over de rechterschouder vallende mantel. Haar blik is neerwaarts gericht. Met de linkerhand drukt ze een banier tegen haar borst, waarop een gelijkarmig kruis is afgebeeld, het kruisherenkruis, een van haar attributen. Andere attributen van de patroonheilige van de Orde der kruisheren liggen aan haar voeten: een kroon, die verwijst naar haar afkomst, een pijl die verwijst naar haar marteldood en twee ogen die verwijzen naar de helende krachten van het Odiliawater, dat werd gewijd met een Odiliareliek. Zie ook inv. nrs. VW-P017-Ag0300, VW-P017-Ud0542 en VW-P017-0580
Datering:
1859
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
J. Geefs
Plaats vervaardiging:
Antwerpen
Materiaal/techniek:
Hout
Lengte in cm:
32,5
Breedte in cm:
25,5
Hoogte in cm:
97
Opmerkingen:
Klooster St. Agatha werd in 1858/1859, dankzij weldoeners, in de gelegenheid gesteld een lindenhouten Odiliabeeld en een Sint Jozefbeeld te laten vervaardigen door de Antwerpenaar Joseph Geefs. De kunstenaar C.J. Grips te Vught had in juli 1858 een advies daartoe uitgebracht. De rekeningen vermelden, dat deze beelden 136 cm hoog waren en ƒ 250,- per stuk kostten. De mogelijkheid bestaat, dat het onderhavige beeld hiermee is te identificeren. Qua opzet, kleding en haardracht past het in de stijl van de late neobarok, welke omstreeks die tijd zeker ook bij de Antwerpse snijders nog in zwang was. Wat betreft het formaat kan de vraag worden gesteld, welke formule de snijder heeft aangehouden, de hoogte van het beeld op zichzelf, of het beeld plus zijn voetstuk. Vermeldenswaardig is dat pater A. Sluis osc volgens de aantekeningen van pater A. van den Elsen osc beweerd heeft, dat het hier besproken beeld tijdens het prioraat van pater P. Selten osc is aangekocht in Kleve en is gesneden door de aldaar werkzame Nederlander Van Rooyen. Pater Sluis zou zelf destijds met genoemde prior bij deze kunstenaar op bezoek zijn geweest. Indien dit laatste gegeven op waarheid berust, moet worden geconcludeerd, dat het beeld uit 1859 op een of andere manier verloren is gegaan en dat Van Rooyen in die tijd, na 1940, nog duidelijk werkte in een neobarokke trant. Indien de hier besproken Odilia inderdaad van de hand van Joseph Geefs is, rijst de vraag waarom prior Selten destijds heeft besloten een nieuw beeld te laten snijden en waar is dit gebleven.
Het door Geefs vervaardigde Odiliabeeld werd, evenals het bovengenoemde Jozefbeeld, voorzien van "witte lijmverf" en eind 1859 door broeder Gerrit Houtmans osc beschilderd (dossier Elsen). J.B. te [Cuijk] schonk voor het Odiliabeeld "een koperen kroon met stenen" ter waarde van ƒ 30,- (dossier Elsen). De kroon is niet aangetroffen tijdens de inventarisatie
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 1996, 2 delen: tekst en foto's, inv. nr. 27; "Biografisch Woordenboek der Belgische kunstenaars van 1830 tot 1970", Brussel 1979, p. 232; Archief St. Agatha 1980, inv. nr. Ag/0114
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0033 Beeld Quiriacus
Toelichting:
De ordeheilige Quiriacus, die Helena, eveneens een der ordeheiligen, hielp bij het zoeken naar het Ware Kruis, is als bisschop weergegeven, staande, het hoofd naar links gewend, de blik in de verte gericht. Hij houdt met beide handen een kruis voor zich. In de rechterhand hield hij tevens een attribuut; een deel van een steel (van een palmtak ?) is nog zichtbaar
Datering:
1700-1750
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Lindenhout, donker gebeits
Hoogte in cm:
71
Opmerkingen:
Volgens Scheerder van één van beide zijaltaartjes uit de voormalige kapel. Blijkens een informatiekaart op een intern gehouden tentoonstelling in 1988 is men in het convent echter de mening toegedaan dat het beeld afkomstig is van het voormalige hoofdaltaar. Ook in de hieronder vermelde catalogus wordt ook (in navolging hiervan?) gezegd dat het beeld onderdeel vormde van het voormalige hoofdaltaar. Gezien de afmeting van het beeld lijkt de eerste vermelding echter het meest aanvaardbaar. Op een oude foto van genoemd hoofdaltaar is het beeld ook niet waarneembaar
Documentatie:
Literatuur: “Voorloopige lijst der Nederlandsche Monumenten van Geschiedenis en Kunst”, De Provincie Noordbrabant, Deel X, ('s-Gravenhage 1931), p. 336 (gedateerd: XVIII); “Voorloopige lijst der Nederlandsche Monumenten van Geschiede¬nis en Kunst”, De Provincie Noordbrabant, Deel X, ('s-Gravenhage 1931), p. 231-233, p. 36; “Voorloopige lijst der Nederlandsche Monumenten van Geschiedenis en Kunst”, De Provincie Noordbrabant, Deel X, ('s-Gravenhage 1931), p. 231-233, p. 32 (afb.), p. 57, cat. nr. 40 (ca.1700)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0034 Beeld Sint Agatha
Toelichting:
De patroonheilige van het klooster en het dorp is staande ten voeten uit weergegeven, het gekroonde hoofd een weinig naar rechts gewend. Over haar kleed draagt zij een mantel met opstaande kraag en sluiting in de vorm van twee gespen waarop een Kruisherenkruis. Op de rechterhand heeft zij een brandend kerkgebouw, hetgeen verwijst naar haar speciale beschermkracht tegen het vuur, waarvoor zij wordt aangeroepen. Op de voorzijde van het ronde voetstuk staat "Sct. Agatha".
Datering:
1940
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Charles Hammes. Op de achterkant van het voetstuk gemonogrammeerd "CH". Voorts "GRAVE / van X. WALtER" en gedateerd "8-6-'40"
Plaats vervaardiging:
Hees bij Nijmegen
Materiaal/techniek:
Rode terracotta
Hoogte in cm:
60
Opmerkingen:
Geschonken door de firma Walter te Grave in oktober 1943 als blijk van waardering voor de honderdvijftigjarige relatie van de Kruisheren met genoemde firma (dossier Elsen).
Een lid van deze familie, R.I.N. Walter, burgemeester te Grave, schonk in de jaren 1875-1876 een kerkraam, voorstellenden Elisabeth en Cecilia voor een bedrag van ƒ 500,-; zie Appendix C 32.).
Charles Pieter Hammes (Hees bij Nijmegen 1915-1991), zoon van Christiaan Hendrik Hammes en leerling van 'Kunstoefening' te Arnhem en van M. Wolffers te Brussel. Werkzaam als beeldhouwer in steen, hout, gips en brons. Hij vervaardigde ook veel metaalplastieken. Vanaf 1952 was hij als leraar boetseren en beeldhouwen verbonden aan de Nijmeegse Vrije Akademie.
In 1992 is in het Museum Commanderie van Sint Jan te Nijmegen een tentoonstelling gewijd aan vader en zoon Hammes naar aanleiding van een aan genoemd museum toebedeeld legaat uit de nalatenschap van Charles Hammes
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 1996, 2 delen: tekst en foto's, inv. nr. 34; P. A. Scheen, “Lexikon Nederlandse Beeldende Kunstenaars 1750-1950,” Deel A-L, 's-Gravenhage 1969, Deel M-Z ('s-Gravenhage 1970), p. 433 (Ch. Hammes)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Le0109 Beeld Theodorus van Celles
Datering:
1950-1975
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Frans Cox uit Maasniel
Materiaal/techniek:
Keramiek
Lengte in cm:
68
Breedte in cm:
17
Diepte in cm:
12
Documentatie:
Literatuur: M.M. van Zanten, "Inventarislijst Kruisherenklooster Leuven, Convent van de H. Augustinus" (St. Agatha 2005)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden