Zoeken in collecties

Uw zoekacties: Voorwerpencollectie

Voorwerpencollectie

Als u op een afbeelding klikt, vind u meer informatie over het voorwerp. U kunt zoeken door: 

 

  • Het intypen van een woord in het zoekveld. U vindt dan resultaten als het woord letterlijk in de catalogus voorkomt.
  • Met behulp van de selectiefilters die onder het zoekveld staan (kloosterorganisatie, trefwoord).

 

 
 

Handig om te weten: als u beschrijvingen wilt zien in plaats van afbeeldingen, klik dan bij 'weergave' op: Tabelweergave. 

 

Filter: Glas-in-loodx
beacon
72  voorwerpen
gesorteerd op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0071b Glas-in-loodraam, Geboorte, Laatste Avondmaal, Verrijzenis
Toelichting:
Middenraam (van beneden naar boven): A. de Geboorte van Christus: rechts Maria met Kind, achter hen Jozef. Links enige herders, middenachter de os en de ezel, middenboven twee engelen, linksboven de ster. Rechts op de voorgrond enige schapen. B. het Laatste Avondmaal: Centraal Christus met zijn leerlingen rond de tafel, geplaatst in een architectonische ruimte; Judas staat rechts terzijde. C. de Verrijzenis: Christus met kruisvaan en spreekgebaar, in mandorla, geflankeerd door twee engelen met de Arma Christi (kruis, lans en doornenkroon). Aan de onderzijde enige vrouwen met zalfpotten op weg naar het graf, een soldaat liggend ter aarde en een engel op wacht. D. Cherubs
Datering:
1962
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Joep en Sylvie Nicolas, Joep en Sylvie Nicolas, Rechtsonder gesigneerd en gedateerd: "Joep Nicolas 1962 / Sylvie Nicolas" (Van haar hand zijn de onderste negen compartimenten van het rechterraam)
Materiaal/techniek:
Gebrandschilderd glas-in-lood
Lengte in cm:
700
Breedte in cm:
200
Opmerkingen:
Josephus Antonius Hubertus Franciscus ('Joep') Nicolas, zoon van Charles en kleinzoon van Frans Nicolas, werd geboren te Roermond in 1897. Hij woonde en werkte in zijn geboortestad, daarna in Freiburg (Zw.), Amsterdam en Schoorl en tot 1939 weer in Roermond. In dat jaar vertrok hij naar New York, maar sinds 1958 woonde hij weer in Nederland, onder andere te Tegelen. Hij studeerde aan de Academie te Freiburg en aan de Rijkskunstnijverheidsschool te Amsterdam. Kunstschilder en glazenier; vervaardigde ook muurschilderingen. In 1923 verkreeg hij met zijn schilderij de 'Kruisafneming' de Vigeliusprijs. Tot driemaal toe werd hem de Grand Prix toegekend (Parijs 925, Milaan 1933, Brussel 1935). Hij gaf onder andere les aan zijn dochter Sylvia en werkte samen met J.J. Smeets. Veel kerken en openbare gebouwen in binnen- en buitenland zijn in het bezit van werk van zijn hand. Ter gelegenheid van zijn zeventigste verjaardag werd een dubbele tentoonstelling georganiseerd in de Rijksacademie voor Beeldende Kunst te Amsterdam.
Hortensia Margaretha Maria Sylvia ('Sylvia') Nicolas, dochter van Joep Nicolas, geboren te Schoorl in 1928. Ze woonde en werkte te Roermond, New York City, Parijs, Tegelen en Broekhuizen (L.), daarna in Mont Vernon (U.S.A.). Ze was onder andere leerlinge van haar vader, van O. Zadkine, van de Arts Students League N.Y.C. en van een aantal opleidingsinstituten te Parijs. Ze was werkzaam als glazenierster, maar vervaardigde ook mozaïeken, schilderijen en gouaches. Voorts was ze actief als kostuumontwerpster. In meerdere Limburgse kerken en scholen bevindt zich werk van haar hand.
De ramen werden op 8 oktober 1962 ingezegend
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr.71 ; "De Gelderlander", 8 oct.1962, p. 2 (met foto);P. A. Scheen, “Lexikon Nederlandse Beeldende Kunstenaars 1750-1950,” Deel A-L, 's-Gravenhage 1969, Deel M-Z ('s-Gravenhage 1970), p.102 (Joep en Hortensia Nicolas); W. van Leeuwen, “Langs de oude Brabantse kerken; Westelijk Brabant”, Baarn 1974, p.111; Carina Hoogveld (hoofdredactie),"Glas in lood in Nederland 1817-1968", 's-Gravenhage [1989], p. 297-298
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0071a Glas-in-loodraam, Oudtestamentische voorstellingen
Toelichting:
Linkerraam (van boven naar beneden): A. De scheppende hand Gods tegen wereldbol, van waaruit stralen neerdalen, temidden van het heelal met de zon (links) en de maan met sterren (rechts). B. Het aards paradijs met Adam (links) en Eva (rechts) en de Boom van Goed en Kwaad met de slang (midden), omgeven door allerlei dieren, waaronder een stier, os, giraffe, hert, leeuw, aap, vogels en vissen, onder meer een zeepaardje en een inktvis. C. Drie voorstellingen naast elkaar: 1. Het offer van Izaäk: Abraham staat op het punt zijn zoon te doden; boven hem de ingrijpende engel, 2. Noë met een model van de Ark van het Verbond op de arm, boven hem een regenboog en een duif met groen takje. 3. Mannelijke figuur met staf en schaap (waarschijnlijk Jacob), linksboven de Hand Gods. D. De twaalf zonen van Jacob (de stamvaders van Israël), allen afgebeeld met staf en tekstbanderol met hun naam. E. Mozes met de wetstafelen, geflankeerd door de vier profeten. Links: Isaïas (met zaag?) en Jeremias (met bussel hout op de schouders; rechts: Ezechiel (met vierhoornig ram) en Daniel (met kerkgebouw)
Datering:
1962
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Joep en Sylvie Nicolas, Rechtsonder gesigneerd en gedateerd: "Joep Nicolas 1962 / Sylvie Nicolas" (Van haar hand zijn de onderste negen compartimenten van het rechterraam)
Plaats vervaardiging:
Roermond
Materiaal/techniek:
Gebrandschilderd glas-in-lood
Lengte in cm:
700
Breedte in cm:
200
Opmerkingen:
Josephus Antonius Hubertus Franciscus ('Joep') Nicolas, zoon van Charles en kleinzoon van Frans Nicolas, werd geboren te Roermond in 1897. Hij woonde en werkte in zijn geboortestad, daarna in Freiburg (Zw.), Amsterdam en Schoorl en tot 1939 weer in Roermond. In dat jaar vertrok hij naar New York, maar sinds 1958 woonde hij weer in Nederland, onder andere te Tegelen. Hij studeerde aan de Academie te Freiburg en aan de Rijkskunstnijverheidsschool te Amsterdam. Kunstschilder en glazenier; vervaardigde ook muurschilderingen. In 1923 verkreeg hij met zijn schilderij de 'Kruisafneming' de Vigeliusprijs. Tot driemaal toe werd hem de Grand Prix toegekend (Parijs 925, Milaan 1933, Brussel 1935). Hij gaf onder andere les aan zijn dochter Sylvia en werkte samen met J.J. Smeets. Veel kerken en openbare gebouwen in binnen- en buitenland zijn in het bezit van werk van zijn hand. Ter gelegenheid van zijn zeventigste verjaardag werd een dubbele tentoonstelling georganiseerd in de Rijksacademie voor Beeldende Kunst te Amsterdam.
Hortensia Margaretha Maria Sylvia ('Sylvia') Nicolas, dochter van Joep Nicolas, geboren te Schoorl in 1928. Ze woonde en werkte te Roermond, New York City, Parijs, Tegelen en Broekhuizen (L.), daarna in Mont Vernon (U.S.A.). Ze was onder andere leerlinge van haar vader, van O. Zadkine, van de Arts Students League N.Y.C. en van een aantal opleidingsinstituten te Parijs. Ze was werkzaam als glazenierster, maar vervaardigde ook mozaïeken, schilderijen en gouaches. Voorts was ze actief als kostuumontwerpster. In meerdere Limburgse kerken en scholen bevindt zich werk van haar hand.
De ramen werden op 8 oktober 1962 ingezegend
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 71 ; "De Gelderlander", 8 oct.1962, p.2 (met foto); P. A. Scheen, “Lexikon Nederlandse Beeldende Kunstenaars 1750-1950,” Deel A-L, 's-Gravenhage 1969, Deel M-Z ('s-Gravenhage 1970) , p.102 (Joep en Hortensia Nicolas); W. van Leeuwen, “Langs de oude Brabantse kerken; Westelijk Brabant”, Baarn 1974 , p.111; Carina Hoogveld (hoofdredactie), "Glas in lood in Nederland 1817-1968", 's-Gravenhage [1989], p. 297-298
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0071c Glas-in-loodraam, Pinksteren, evangelistensymbolen, kerkvaders
Toelichting:
Rechterraam (van boven naar beneden): A. Pinksteren: De Geestesduif in wolken gehuld, daalt neder op Maria en de leerlingen. Boven hun hoofden vurige tongen. B. Petrus predikend voor de heidenen en hen dopend in de stroom. C. De vier gevleugelde evangelistensymbolen, alle met een tekstblad waarop de beginwoorden van hun evangeliën, en een ganzenveer. D. De vier westerse kerkvaders met tekstbanderol waarop hun naam: Augustinus met staf en schrijvend in een boek, Hieronymus schrijvend in een boek, Ambrosius met ganzenveer, Gregorius met ganzenveer en gesloten boek
Datering:
1962
Deelcollectie:
Kruisheren
Plaats vervaardiging:
Joep en Sylvie Nicolas, Joep en Sylvie Nicolas, Rechtsonder gesigneerd en gedateerd: "Joep Nicolas 1962 / Sylvie Nicolas" (Van haar hand zijn de onderste negen compartimenten van het rechterraam)
Materiaal/techniek:
Gebrandschilderd glas-in-lood
Lengte in cm:
700
Breedte in cm:
200
Opmerkingen:
Josephus Antonius Hubertus Franciscus ('Joep') Nicolas, zoon van Charles en kleinzoon van Frans Nicolas, werd geboren te Roermond in 1897. Hij woonde en werkte in zijn geboortestad, daarna in Freiburg (Zw.), Amsterdam en Schoorl en tot 1939 weer in Roermond. In dat jaar vertrok hij naar New York, maar sinds 1958 woonde hij weer in Nederland, onder andere te Tegelen. Hij studeerde aan de Academie te Freiburg en aan de Rijkskunstnijverheidsschool te Amsterdam. Kunstschilder en glazenier; vervaardigde ook muurschilderingen. In 1923 verkreeg hij met zijn schilderij de 'Kruisafneming' de Vigeliusprijs. Tot driemaal toe werd hem de Grand Prix toegekend (Parijs 925, Milaan 1933, Brussel 1935). Hij gaf onder andere les aan zijn dochter Sylvia en werkte samen met J.J. Smeets. Veel kerken en openbare gebouwen in binnen- en buitenland zijn in het bezit van werk van zijn hand. Ter gelegenheid van zijn zeventigste verjaardag werd een dubbele tentoonstelling georganiseerd in de Rijksacademie voor Beeldende Kunst te Amsterdam.
Hortensia Margaretha Maria Sylvia ('Sylvia') Nicolas, dochter van Joep Nicolas, geboren te Schoorl in 1928. Ze woonde en werkte te Roermond, New York City, Parijs, Tegelen en Broekhuizen (L.), daarna in Mont Vernon (U.S.A.). Ze was onder andere leerlinge van haar vader, van O. Zadkine, van de Arts Students League N.Y.C. en van een aantal opleidingsinstituten te Parijs. Ze was werkzaam als glazenierster, maar vervaardigde ook mozaïeken, schilderijen en gouaches. Voorts was ze actief als kostuumontwerpster. In meerdere Limburgse kerken en scholen bevindt zich werk van haar hand.
De ramen werden op 8 oktober 1962 ingezegend
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 71; "De Gelderlander", 8 oct. 1962, p. 2 (met foto); Scheen 1970, p.102 (Joep en Hortensia Nicolas); Leeuwen 1974, p.111; Carina Hoogveld (hoofdredactie), "Glas in lood in Nederland 1817-1968" 's-Gravenhage [1989], p. 297-298
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0072b Glas-in-loodraam, wapenschild Aug. Neerius: 1619-1648
Toelichting:
Schild in bladcartouche en kopje aan onderzijde. Gevierendeeld: a en d kop met lauwerkrans op hoofd, b en c gekroond hart, beladen met kruis en drie nagels. Devies: Cordetenus
Datering:
1948-1985
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
J. Kuijper
Plaats vervaardiging:
Nijmegen
Materiaal/techniek:
Gebrandschilderd glas-in-lood
Lengte in cm:
36
Breedte in cm:
32
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 72b ; Clairlieu 18 (1960) p. 49, p. 50, p. 59, p. 60
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden