Zoeken in collecties

Uw zoekacties: Voorwerpencollectie

Voorwerpencollectie

Als u op een afbeelding klikt, vind u meer informatie over het voorwerp. U kunt zoeken door: 

 

  • Het intypen van een woord in het zoekveld. U vindt dan resultaten als het woord letterlijk in de catalogus voorkomt.
  • Met behulp van de selectiefilters die onder het zoekveld staan (kloosterorganisatie, trefwoord).

 

 
 

Handig om te weten: als u beschrijvingen wilt zien in plaats van afbeeldingen, klik dan bij 'weergave' op: Tabelweergave. 

 

beacon
185  zoekresultaten
gesorteerd op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0084 Schilderij van Petrus die een lamme geneest
Toelichting:
Tafereel in klassiek interieur. Centraal Petrus, op de rug gezien, de hand grijpend van een man, die op de rand van een verhoog zit. Met de linkerhand wijst hij naar de hemel. Vóór hem Johannes, de blik opwaarts gericht, de handen gevouwen. Linksvoor en op de achtergrond een groot aantal toeschouwers, waarvan sommigen met de handen in dankhouding. Achter de zuil rechts een oudere man en rechts van deze een man met een boek (Mogelijk een verwijzing naar de Joodse overheid, door wie Petrus en Johannes na dit gebeuren werden gearresteerd; Handelingen 4). Geschilderd in donkere kleuren, voornamelijk roodbruin en groen. Goudkleurige, hol gewelfde lijst
Deelcollectie:
Kruisheren
Lengte in cm:
Dagmaat 93 x 75 cm, lijst 109 x 91
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Kruisherenklooster te Uden", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 84
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0116 Schilderij van Odilia en Johannes van Eppa
Toelichting:
Rechts Odilia, staande, licht naar links gewend in de richting van de geknielde Johannes van Eppa. In de rechterhand houdt ze een kruisstaf met wapperend wit vaan waarop een goudkleurig Kruisherenkruis, in de linkerhand een palmtak en een pijl. Ze is gekleed in een kostbaar gewaad, waarover een met hermelijn gevoerde, rode mantel. Ze draagt een vierzijdig kroon. Boven haar hoofd een aanvliegend engeltje met een lauwerkrans. Johannes van Eppa, in ordegewaad, houdt de handen gevouwen voor de borst en houdt met de linkerarm een spade tegen zich aan. Tussen beide figuren een sierpot waaruit een tekstbanderol met de naam "ODILIA". Zwart gelakte lijst met goudkleurige binnenrand
Datering:
ca. 1900
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Pater H. IJzermans o.s.c.
Materiaal/techniek:
Olieverf op linnen
Lengte in cm:
109,5
Breedte in cm:
88
Opmerkingen:
De naam van de vervaardiger bekend via dossier Elsen. Henricus IJzermans (Vlaardingen 1870-Perham, U.S.A. 1938) geprofest te St. Agatha in 1890, priester gewijd 1895. Van 1895 tot 1899 was hij leraar te Uden, daarna tot 1904 novicenmeester te Diest. Van 1904 tot 1910 professor in de dogmatiek te St. Agatha, daarna tot aan zijn dood missionaris in de Verenigde Staten.
De voorstelling gaat terug op een gravure van Löffler Jr. naar een tekening van Jo Schott van vóór 1665. Ze vormt het centrale deel van deze prent, waar omheen taferelen van de vinding, de opgraving en de overbrenging van het gebeente van Odilia. Deze voorstelling van Odilia met Johannes van Eppa heeft meerdere kunstenaars gediend tot inspiratiebron.
In het klooster St. Agatha bevindt zich blijkens een artikel van pater A. van de Pasch osc uit 1959 een prent van deze iconografisch interessante gravure (zie Appendix B 2). De kloosters te Amersfoort en te Uden zijn in het bezit van reproducties van deze prent.
Eén van de acht ramen van het nachtkoor van het klooster te Uden geeft dezelfde voorstelling te zien als die op het hier beschreven doek. De ramen zijn vervaardigd in het atelier F. Nicolas en Zonen te Roermond in 1916 (zie lijst Uden, inv.nr. Ud/078 E). In Kruistriomf is schrijft IJzermans dat hij een kamer als atelier gebruikt: Kruistriomf 1 (1922), p. 258
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 116; A. van de Pasch osc, 'Het klooster Clair Lieu te Hoei en zijn prioren-generaal, 1210-1796', in: "Clairlieu" 17 (1959) p. 78 e.v.; "Huy Tresors d'Art Religieux" Tentoonstellingscatalogus Collegiale Notre-Dame, Huy 1984, p. 77-78, cat. nr. 100
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0087 Schilderij van Maria met Kind
Toelichting:
Maria met Kind, ten halve weergeven. Haar blik is gericht op het naakte Kind dat zij op een doek in beide armen draagt. Het Kind biedt zijn moeder een gele bloem aan. Maria is gekroond en zij draagt een kleed met een versierde halspas. Om het hoofd van het Kind een lichtende stralenkrans. Goudkleurig beschilderde, geprofileerde lijst met Lodewijk-XIV hoekornamenten, een parelrand en een rand van gestileerde bladmotieven
Datering:
1900-1925 (?)
Deelcollectie:
Kruisheren
Plaats vervaardiging:
Ongesigneerd; naar Italiaans voorbeeld (?)
Materiaal/techniek:
Olieverf op paneel
Lengte in cm:
63
Breedte in cm:
49
Hoogte in cm:
Lijst 82,5 x 69 cm
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 87
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0118b Schilderij van Maria in aanbidding
Toelichting:
Maria in aanbidding, ten halve en driekwart naar links weergegeven. De handen tegen elkaar voor de borst in gebedshouding, de blik neerwaarts. Ze draagt een rood kleed, een sluier en een van het hoofd afhangende, blauwgroene, grijsgevoerde mantel. Omslagen van de mouwen goudkleurig, evenals de stralenkrans
Datering:
1700-1800
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Ongesigneerd
Plaats vervaardiging:
Zuidelijke Nederlanden
Materiaal/techniek:
Olieverf op koper
Lengte in cm:
21
Breedte in cm:
15,5
Hoogte in cm:
Lijst 26,2 x 20,9 cm
Opmerkingen:
De oorsprong van het gebruik van koper als drager van olieverfschilderijen moet hoogstwaarschijnlijk in Italië worden gezocht. De bloeiperiode ligt vanaf het midden van de tweede helft van de zestiende tot aan het midden van de zeventiende eeuw. Daarna begon de populariteit van het schilderen op koper af te nemen, maar de methode kwam nog voor tot ver in de zeventiende en zelfs in de achttiende eeuw. Het werd vooral gepraktiseerd door Nederlanders en Duitsers, in geringer mate ook door Italianen. Voor de Nederlanden gold Antwerpen als belangrijkste centrum. Daar ontstond in de eerste helft van de zeventiende eeuw een levendige internationale kunsthandel; koperen schilderijtjes maakten een wezenlijk onderdeel hiervan uit. Naast werken door grote meesters vervaardigd en gesigneerd, zijn er ook vele anonieme 'kopertjes' voor devotionele doeleinden gemaakt. Ze werden vaak in serie vervaardigd en geëxporteerd om te functioneren als huisdevotieobject. De artistieke kwaliteit ervan is meestal niet erg groot. Merendeels betreft het kopieën van schilderijen van Italiaanse en Noord-Europese schilders, die via de prentkunst werden verspreid en daardoor algemene bekendheid kregen.
Indien de schilderijen, vermeld in de catalogus van de in 1961 te Amersfoort gehouden tentoonstelling slaan op de hier beschreven voorstellingen, zijn beide 'kopertjes' eind augustus 1956 door magister-generaal W. van Hees overgebracht naar het destijds te Amersfoort gevestigde generalaat; op 5 november 1984 zijn ze teruggegaan naar St. Agatha.
De hier beschreven 'kopertjes' zijn nagenoeg identiek aan de reeds vermelde voorstellingen, beschreven onder inv.nrs.Ag/0103; Ag/0104
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 118b; C.R. Hermans, “Annales canonicorum regularium S. Augustini, Ordinis S. Crucis”, Deel I-III (Silvae-ducis 1858), p. 203, nr. 20; "750 jaar Orde van het Heilig Kruis 1211-1961: pretiosa uit haar oude kloosters”, tentoonstellingscatalogus Amersfoort 1961, Museum Flehite, (Amersfoort 1961), cat. nrs. 22 en 23 (gedateerd: eind XV); L.P.M.J. Heere, “600 jaar Sint Agatha”, tentoonstellingscatalogus Sint Agatha 1971, Gemeentehuis Cuyk (Sint Agatha 1971), cat. nrs. 28 en 30 (gedateerd: eind XV); G. Hugen-Franssen, 'Coperen plaetkens'. Een onderzoek naar achttiende-eeuwse olieverfschilderingen op koper in Noord- en Zuidnederlandse collecties, (niet uitgegeven doctoraalscriptie) KUN 1992
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0119a Schilderij van Joachim en Maria
Toelichting:
Joachim met tulband en in met bont afgezette mantel, gezeten in een stoel, Lodewijk XV-stijl. In de rechterhand een gesloten boek waarop twee duifjes, een herdersstaf ligt in zijn rechterarm. De linkerhand rust op de schouders van Maria, wier blik opwaarts is gericht. Zij heeft een bloemenkrans in het haar en houdt met de linkerhand haar blauwe mantel op. Linksboven een met gouddraad bewerkte, afhangende draperie. Rechtsboven twee cherubs en het Alziend Oog binnen een zon. Een stralenbundel valt op beide figuren. Rechts een balustrade met bloempot, waarachter heesters. Aan de onderzijde van de voorstelling "S: IOACHIM"
Datering:
1750-1775
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Geschilderd op papier, op paneel
Lengte in cm:
20,5
Breedte in cm:
15
Opmerkingen:
Beide voorstellingen zitten achter glas en zijn bevestigd op een houten plaat. Eenvoudige, zwart gelakte lijsten
Documentatie:
"Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr 119a
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-Z101-063 Schilderij van Gerardus Majella
Datering:
z.j.
Deelcollectie:
Redemptoristinnen
Materiaal/techniek:
Acrylverf op hout
Breedte in cm:
57
Hoogte in cm:
67
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0113 Schilderij van Christus met doornenkroon
Toelichting:
Borststuk van Christus als de Man van Smarten, het hoofd licht naar links gebogen, de mond een weinig geopend, de blik gericht op de beschouwer. Om de hals een koord. Op het hoofd een doornenkroon. Het haar valt in volle krullen af tot over de schouders. Een rode spotmantel is gedeeltelijk zichtbaar bij de rechterschouder. Rond het hoofd een blauwachtige gloed. Zwart gelakte, geprofileerde lijst met hol gewelfde rand
Datering:
1750-1950
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Geïnspireerd op het werk van Jan van Hemessen (?)
Materiaal/techniek:
Olieverf op linnen
Lengte in cm:
44,3
Breedte in cm:
36,5
Opmerkingen:
Mogelijk is de vervaardiger bij het schilderen van dit doek geïnspireerd door het werk van de zestiende-eeuwse Antwerpse schilder Jan van Hemessen
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr.113; Cat. tent. “Mysterium Crucis. De betekenis van het kruis in het christendom”, tentoonstellingscatalogus Ter Apel 1993, Museum Klooster Ter Apel (Winschoten z.j.) (1993), p. 58, cat. nr. 48 (gedateerd: XVIII)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0083 Schilderij van Christus en de overspelige vrouw
Toelichting:
Centraal de geboeide vrouw, achter haar vijf beschuldigers. Rechts Christus neigend naar de grond met gestrekte hand. Achter hem een viertal personen, de man op de voorgrond met mantel en hoed volgt de beweging van Christus' hand. Achterin een viertal toekijkende figuren. Linksvóór twee figuren, waarvan de voorste een tulband draagt, de andere een slappe hoed. Het gebeuren vindt plaats in een tempelinterieur; centraal een rondboog met doorkijk
Datering:
1700-1800 (naar voorbeeld uit 1600-1700?)
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Ongesigneerd
Materiaal/techniek:
Olieverf op paneel
Lengte in cm:
113
Breedte in cm:
83,5
Opmerkingen:
Volgens aantekeningen van pater Th. van den Elsen osc zou het paneel zijn gesigneerd "Marc Duval fecit". Tijdens de inventarisatie echter werd geen enkele signatuur aangetroffen. In de beschikbare literatuur ook geen gegevens over Duval aangetroffen
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 83
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0083 Schilderij van Christus aan het kruis
Toelichting:
Gekruisigde Christus tegen donkere achtergrond. Vlezig lichaam met rechts over links genagelde voeten, het hoofd naar rechts opgeheven, de ogen wijd geopend ten hemel gericht, open mond, de armen hoog boven het hoofd gestrekt. De lendendoek op de rechterheup opgeknoopt en middenvoor naar binnen geslagen. Het bloed stroomt uit de zijdewond en uit de handen en voeten. Het blad met de kruistekst is met een nagel in het kruishout geslagen. Linksboven de verduisterende zon. Donkere wolkenlucht. Rechts in het landschap een donkere rots
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Olieverf op doek; zwart gelakte, hol gewelfde en geprofileerde houten lijst met een bronskleurig geschilderde binnenrand in de vorm van een soort eierlijst
Lengte in cm:
102 (dagmaat); 120 (lijst)
Breedte in cm:
72 (dagmaat); 88 (lijst)
Opmerkingen:
Kopie van een paneel (104 x 72 cm) van Anthony van Dyck uit 1627, dat zich bevindt in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten te Antwerpen. De afmetingen van het origineel en de kopie zijn nagenoeg gelijk
Documentatie:
Inventarisatierapport SKKN (1996), p. 66; Kroniek klooster Uden; Cat.tent. Ter Apel 1993, p.51, cat.nr.8 (gedateerd: XVII)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0102 Schilderij van Christus aan het kruis
Toelichting:
Corpus in lichte s-curve, de rechter- over de linkervoet genageld, het hoofd helt achterover en rust op de linkerschouder, de armen zijn tot hoog boven het hoofd gestrekt. Opwaarts gerichte blik, de mond geopend. Vrij zware, op de rechterheup opgeknoopte lendendoek, die aan de rechterzijde en middenvoor afhangt. INRI-banderol. Linksboven de verduisterde zon. Rechtsonder rotspartijen, linksonder zicht op de stad Jeruzalem. Donkere, sombere achtergrond. Zwart geschilderde lijst met goudkleurige binnenrand
Datering:
1775-1800 (?)
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Pater P.J. Bechem o.s.c. (?); kopie naar Anthony van Dyck
Materiaal/techniek:
Olieverf op linnen
Lengte in cm:
131,5 (dagmaat); 152 (lijst)
Breedte in cm:
88 (dagmaat); 109 (lijst)
Opmerkingen:
Op de achterzijde is door pater Th. van den Elsen osc geschreven "Van P.J. Bechem". Hermans vermeldt dat Bechem, naast een in 1762 geschilderd portret van prior F.W. Loverix, een aantal andere schilderijen vervaardigd heeft, waaronder een "Christus in Cruce pendens". Mogelijk is het hier beschreven doek dat van Bechem. Zie ook onder inv. nrs. Ag0108 en Ag0162. Het werk is vervaardigd naar voorbeeld van een uit ca.1627 daterend paneel van Anthony van Dijck, geschilderd voor de prior van de Antwerpse Augustijnen. Van dit werk, dat zich nu bevindt in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten te Antwerpen, zijn verschillende varianten bekend. Een ervan bevindt zich in het Kunsthistorisches Museum te Wenen. Meerdere gravures zijn van het paneel gemaakt, onder andere door Lourie en Erin Corr
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 102; C.R. Hermans, “Annales canonicorum regularium S. Augustini, Ordinis S. Crucis”, Deel I-III (Silvae-ducis 1858), I (2), p. 206, nr. 1
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0119b Schilderij van Anna en Maria
Toelichting:
Anna zit in een rood gestoffeerde stoel met een geopend boek op haar schoot, waaruit Maria, geknield aan haar rechterzijde, leest. Zij houdt de linkerhand geopend naar de beschouwer, terwijl haar rechterhand rust op de schouder van haar kind. Maria vertrapt de slang; een appel ligt naast zijn kop. Linksboven de Geestesduif met een ringvormig voorwerp in de snavel, geplaatst tegen het Alziend Oog in stralenbundel, die op beide figuren neerkomt. De omgeving is vergelijkbaar met die van de voorstelling van Joachim en Maria. Aan de onderzijde "S. ANNA"
Datering:
1750-1775
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Geconserveerd door Marijn de Valk, Middelburg, 2001
Lengte in cm:
20,5
Breedte in cm:
15
Opmerkingen:
Beide voorstellingen zitten achter glas en zijn bevestigd op een houten plaat. Eenvoudige, zwart gelakte lijsten
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 119b
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0085 Schilderij van Abraham en Izaäk
Toelichting:
Abraham en Izaäk op weg voor het brandoffer. Links Abraham, het zwaard in de linkerhand onder zijn mantel, met zijn rechterhand gebaart hij in de richting van Izaäk. Deze draagt een bussel hout op zijn schouder en heeft in de linkerhand een brandend vuurpotje. Op de achtergrond een ommuurde stad, op de horizon een berglandschap. Zwart gelakte lijst met goudkleurige binnenrand
Datering:
1700-1800
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Ongesigneerd
Materiaal/techniek:
Olieverf op paneel
Lengte in cm:
48
Breedte in cm:
36
Hoogte in cm:
Lijst 55,8 x 43,8 cm
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 85
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-Z137-003 Schilderij moederhuis Oberbronn (Frankrijk)
Datering:
z.j.
Deelcollectie:
Zusters van de Goddelijke Verlosser (Esch)
Vervaardiger:
E. Moutier
Materiaal/techniek:
Olieverf op paneel
Breedte in cm:
63
Hoogte in cm:
41
Trefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0082 Schilderij met winterlandschap
Toelichting:
Paneel A linksonder gesigneerd "A.D. Hilleveld". Paneel B linksonder gesigneerd en gedateerd "a.d. hilleveld f 76". A. Rivierlandschap in de winter: op het ijs schaatsers en andere figuren en een slee waarop bussels hout worden vervoerd, een boot op de oever. Landschap met twee molens en huizen. Donkere wolkenlucht. B. Rivierlandschap in de zomer: op de rivier een zeilboot, op de linkeroever een zandpad waarop een figuur met een korf aan de arm, aan de waterkant een visser met twee kinderen. Aan het water een boerenhoeve met enige figuren en op de achtergrond een molen. Een kerktoren en enige huizen op de horizon. Bewolkte hemel. Panelen in hol gewelfde, geprofileerde, houten lijsten

Datering:
1876
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
A.D. Hilleveld
Materiaal/techniek:
Olieverf op paneel
Lengte in cm:
Dagmaat 18,5 x 28,3 cm, lijst 26,3 x 36
Opmerkingen:
Het rivierlandschap in de zomer is in 2002 (?) uit het klooster in Uden gestolen. Bijzonderheden: Adrianus David Hilleveld, geboren te Amsterdam in 1838. Vóór 1863 heeft hij zich te Rotterdam gevestigd, hij was in 1860 werkzaam te Utrecht. Leerling van Valentijn Bing en daarna van Abraham Hulk. Hij schilderde hoofdzakelijk zee- en strandgezichten. Werk van hem op tentoonstellingen in Amsterdam, Den Haag en Leeuwarden (landschappen, strandgezichten, woelige zeeën en riviergezichten)
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Kruisherenklooster te Uden", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 82; P. A. Scheen, “Lexikon Nederlandse Beeldende Kunstenaars 1750-1950,” Deel A-L, 's-Gravenhage 1969, Deel M-Z ('s-Gravenhage 1970, p. 483
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-Z045-012 Schilderij met voorstelling van tronende Maria met Kind
Toelichting:
Afbeelding van de H. Dominicus die van Maria de Rozenkrans ontvangt. Rechts de H. Catharina van Siëna. Het schilderij hing tot 1980 op de ziekenkamer van het klooster van de Dominicanessen van Mariadal te Venlo.
Datering:
ca. 1870
Deelcollectie:
Dominicanessen van Mariadal
Materiaal/techniek:
Olieverf op linnen
Lengte in cm:
95 (excl. lijst); 107 (incl. lijst)
Breedte in cm:
67 (excl. lijst); 78 (incl. lijst)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P039-040 Schilderij met voorstelling van herders en herderinnen
Toelichting:
Groep van jongere en oudere herders en herderinnen frontaal afgebeeld rond een klein vuurtje. Alle figuren kijken naar boven tegen een (niet zichtbaar) licht in. Enkele figuren dragen attributen zoals een panfluit, een hoed, een staf en een schaapje. De figuren zijn tegen een goudkleurige achtergrond geschilderd. Gesigneerd links onder met datum (23-1-'55). Vermoedelijk bedoeld voor de kersttijd.
Datering:
1955
Deelcollectie:
Redemptoristen
Vervaardiger:
Gerard Mathot cssr (1911-2000)
Materiaal/techniek:
Verf op houten paneel; aan achterzijde paneel twee schroeven met ijzerdraad ertussen
Lengte in cm:
120,5
Breedte in cm:
90,5
Opmerkingen:
Door Gerard Mathot cssr vóór zijn overlijden bestemd voor het Katholiek Documentatie Centrum te Nijmegen als aanvulling op zijn persoonlijk archief dat daar berust. In 2010 door het KDC afgestaan aan het Erfgoedcentrum Nederlands Kloosterleven.
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-Z140-047 Schilderij met voorstelling van de evacuatie uit klooster 'Maria Roepaan' te Ottersum
Toelichting:
Eind september 1944 werden de Zusters van de Goddelijke Voorzienigheid (Tegelen) uit het klooster te Ottersum geëvacueerd. Zuster Adeltraud Sievers was één van hen. Van deze tocht is, naast dit schilderij, een verslag met pentekeningen van haar hand bewaard gebleven.
Datering:
[1945-1955]
Deelcollectie:
Zusters van de Goddelijke Voorzienigheid (Steyl)
Vervaardiger:
Zuster Adeltraud Sievers (1896-1975)
Materiaal/techniek:
Olieverf op spaanplaat
Breedte in cm:
23
Hoogte in cm:
43
Diepte in cm:
1
Trefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P039-054 Schilderij met voorstelling van de devotie van OL Vrouw in het Zand te Roermond
Toelichting:
Rond een altaar staan en knielen enkele redemptoristen en juvenisten. Boven het altaar is het beeld van OL Vrouw in 't Zand. Rechts twee medaillons van de H. Agnes en van de H. Clemens. De afbeelding van de H. Agnes is ongetwijfeld een verwijzing naar Agnes van Heilsbach (1597-1640), die vanaf ongeveer 1624 in Roermond woonde. Zij zou op voorspraak van OLV in 't Zand zijn genezen en zij werd een regelmatige bezoekster van de kapel. Links twee medaillons van de Congregatie van de H. Familie en van de H. Aloysius. Midden onder de tekst "Erga B.M.V. omnes specialem devotionem et tenerum affectum profiteri oportet. Reg. C.SS.R." Dit is een citaat uit de regel van de redemptoristen, deel 2, hoofdstuk 2, paragraaf 2, 'over de oefeningen van elke dag', waarin allen worden opgeroepen een speciale en tedere genegenheid aan de dag te leggen jegens Onze Lieve Vrouw. Links van dit onderschrift is de S. Allfonsusschool aan de Herkenbosscherweg in Roermond afgebeeld, met een deel van het oude juvenaat. Rechts van het onderschrift: uitzicht op de Calvarieberg in het Kruiswegpark. De pater die links van het midden neerknielt met een maquette van de kapel in zijn hand is mogelijk pater Johannes Lohmeyer (1855-1917) die in 1895 de nieuwe kapel bouwde. Rechtsonder gesigneerd: Fons Windhausen 1935. In 1935 werd het vijfde eeuwfeest van OL Vrouw in 't Zand gevierd.
Datering:
1935
Deelcollectie:
Redemptoristen
Vervaardiger:
Fons Windhausen
Materiaal/techniek:
Grotendeels verf op doek, bovenste gedeelte verf op hout. Doek bevestigd op houten paneel. Goud geschilderde houten lijst
Lengte in cm:
213
Hoogte in cm:
143-163
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-Z045-011 Schilderij met voorstelling van de H. Catharina van Siëna
Toelichting:
Het schilderij hing in het prioraat van de Dominicanessen van Mariadal.
Datering:
1890-1891
Deelcollectie:
Dominicanessen van Mariadal
Vervaardiger:
Atelier van de Dominicanessen van de H. Rozenkrans
Plaats vervaardiging:
Regensburg
Materiaal/techniek:
Olieverf op doek
Lengte in cm:
85,5 (excl. lijst); 100 (incl. lijst)
Breedte in cm:
72 (excl. lijst); 86,5 (incl. lijst)
Diepte in cm:
5
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0142 Schilderij met een allegorie op de schilderkunst
Toelichting:
Een vrouw zittend met de rug naar de beschouwer, driekwart omgewend, houdt de blik gericht op een frontaal staande, gesluierde figuur met een hoog hoofddeksel, geheel links in het beeldvlak. In de linkerhand heeft ze een palet met penselen. Haar rechterhand rust op de schouder van een naakte genius, die pathetisch naar haar opziet. Hij houdt zijn linkerhand op haar linkerarm en gebaart met de andere hand in de richting van de staande figuur. Deze draagt op de rechterhand een bol, op de linkerhand een niet geïdentificeerd voorwerp. Achter de vrouw en de genius staat een schildersezel opgesteld. Zwart gelakt lijstje met tweemaal hol gewelfde rand en een afzonderlijk aangebracht, goudkleurig binnenlijstje
Datering:
1700-1800
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Ongesigneerd
Materiaal/techniek:
Olieverf op koper
Lengte in cm:
10,3, ovaal plaatje
Breedte in cm:
7,7
Opmerkingen:
De voorstelling is geschilderd op de achterkant van een koperplaatje waarop de gegraveerde tekst in spiegelschrift "I.B.T. / THEOSOPHISCHE / Send-Schreibens / Amsterdam / beij / Henrico Betkio / 1658". Voorts staat aan de onderzijde "Nicht im / Alten Wesen des Buchstabens / Sondern im / Neuen Wesen des Geistes / Rom. 7: 5.6". Aan weerszijden van de titel een zuil, op de basementen waarvan respectievelijk de letter 'T' en de 'Y'. De zuil met de letter T is omwonden met een bladertak, die met de letter Y met een tekstbanderol "Geist / nicht den / Dämplet (?)". Op het kapiteel van de eerst genoemde zuil staat een ark (?), op de andere een stad (?). Geheel boven een duif waarvan stralen uitgaan.
De gravure is de titelpagina van een theosofisch geschrift uit 1658. Over de auteur geen gegevens in de beschikbare literatuur aangetroffen.
Voor het schilderen op koper, zie onder inv.nr. Ag/0118
Documentatie:
"Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 142
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0126 Schilderij met de buste van een man
Toelichting:
Buste van man, het hoofd en profil naar links. Baard- en snorloos, rode neus en geopende mond. Gekleed in witte blouse en donkere jas. Op het hoofd een hoed met omgeslagen rand
Datering:
1600-1700
Deelcollectie:
Kruisheren
Lengte in cm:
8,1
Breedte in cm:
7,3
Hoogte in cm:
lijst 10,4 x 10,4 cm
Opmerkingen:
Op de achterzijde van de lijst staat geschreven "Joe[...]nis W(?)illemen"
Documentatie:
"Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 126
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0073 Schilderij met afbeelding van de Genadestoel
Toelichting:
Onder een stralenkrans waarin de Geestesduif zweeft, troont God de Vader, gekleed in priesterlijk gewaad en gekroond met een tiara. Hij kijkt met compassie naar het lichaam van de gestorven Christus, zijn Zoon. Engelen flankeren hen, enkele houden de mantel van God de Vader op, anderen ondersteunen Christus, weer anderen dragen de Arma Christi of zijn in aanbidding weergegeven. Het paneeltje werd geschilderd naar het voorbeeld van een houtsnede van Albrecht Dürer uit 1511.
Het woord ‘genadestoel’ stamt uit de bijbelvertaling van Luther en is van toepassing op de uitbeelding van de Drie-eenheid op deze wijze, waarop God zijn gestorven Zoon aan de beschouwer toont. De uitbeelding van de Drie-eenheid als drie afzonderlijke menselijke figuren, ontwikkelde zich uit het oudtestamentische verhaal van de drie mannen die Abraham bezochten, soms weergegeven als drie engelen aan zijn tafel. Zij konden de eucharistieviering verbeelden, het mysterium fidei. De kerk stond echter alleen de uitbeelding van de Drieenheid in drie personen toe op de wijze van de Genadestoel. In het klooster St. Agatha schilderde kruisheer Johannes van Deventer in zijn grote Graduale, die hij voltooide in 1529, de Genadestoel aan het begin van de gezangen van Drievuldigheidszondag. Het is niet onmogelijk dat hij zich daarbij liet inspireren door het hier getoonde paneeltje
Datering:
1550-1600
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Kopie naar Albrecht Dürer
Plaats vervaardiging:
Noordelijke Nederlanden
Materiaal/techniek:
Olieverf op paneel
Lengte in cm:
57
Breedte in cm:
40,5
Hoogte in cm:
Lijst 69,6 x 53,7 cm
Opmerkingen:
Kopie naar een houtsnede van Albrecht Dürer (Neurenberg 1471-1528) uit 1511. Aan de onderzijde van deze houtsnede (39,2 x 28,4 cm) zijn in tegenstelling tot dit paneel vier koppen aanwezig, blazende vanonder een wolkendek (de vier windstreken?). De Geestesduif is op het paneel in een cirkelvormige stralenkrans weergegeven, passend in de getoogde lijst; de prent van Dürer daarentegen is recht afgesneden.
Genoemde houtsnede uit 1511 vormt zowel wat betreft vorm als inhoud een hoogtepunt in het oeuvre van Dürer; deze kan worden beschouwd als de belangrijkste Duitse schilder en graficus (houtsnede, gravure) van de vroege renaissance.
In Rijksmuseum het Catharijneconvent bevindt zich eveneens een kopie van Dürers Genadestoel. Ze is afkomstig uit het Aartsbisschoppelijk Museum en is door een Utrechts meester vervaardigd in de zestiende eeuw (J.J.M. Timmers, Symboliek en Iconographie der Christelijke Kunst, Roermond/Maaseik 1947, afb.1). Ook hier ontbreken de blazende koppen. Evenals de houtsnede is dit schilderij aan de bovenzijde recht afgesneden.
Hermans vermeldt dat het paneel behoort tot de School van de Gebroeders van Eyck. Voorts veronderstelt hij, op grond van de vorm van het paneel, dat het ooit beschilderde zijluiken heeft gehad. Aanzetten voor zijluiken zijn niet aanwezig
Documentatie:
Literatuur: M. Beilmann-Schöner, Mieke M. van Zanten e.a., "In Cruce Salus. 800 Jahre Klosterleben. Das Kulturerbe der Kreuzherren in Westeuropa", tentoonstellingscatalogus (D/NL), Bentlage 2010, p. 303; "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 73; C.R. Hermans, “Annales canonicorum regularium S. Augustini, Ordinis S. Crucis”, Deel I-III (Silvae-ducis 1858) (2), p 203, nr. 21; ] F.G.L. van der Meer, “Kunstschatten uit Kempische abdijen”, tentoonstellingscatalogus Hilvarenbeek 1961, Raadhuis (Hilvarenbeek 1961), cat. nr. 19; "750 jaar Orde van het Heilig Kruis 1211-1961: pretiosa uit haar oude kloosters”, tentoonstellingscatalogus Amersfoort 1961, Museum Flehite, (Amersfoort 1961), cat. nr. 24 (ca.1520); “St. Agatha verwelkomt Gelre”, tentoonstellingscatalogus St. Agatha 1962 (St. Agatha 1962), nr. 28; “Uit Brabant's kerkelijke verzamelingen", tentoonstellingscatalogus ’s-Hertogenbosch 1963, Centraal Noord-Brabants Museum, ( 's-Hertogenbosch 1963), p.16, cat. nr. 24 (ca.1520); L.P.M.J. Heere, “600 jaar Sint Agatha”, tentoonstellingscatalogus Sint Agatha 1971, Gemeentehuis Cuyk (Sint Agatha 1971), cat. nr. 25 (midden XVI); J.C.T.M. van Laarhoven, “Kloosters in Brabant”, tentoonstellingscatalogus ’s-Hertogenbosch 1977, Noordbrabants Museum ( 's-Hertogenbosch 1977), p. 27 (afb.), p. 29, cat. nr. 27 (XVIb); Peter Strieder e.a., "Dürer" (Antwerpen 1982), p. 285, nr. 376, p. 284 (afb.)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0075 Schilderij met afbeelding van de Calvariegroep (kruisiging van Christus)
Toelichting:
Christus aan het kruis tussen de twee moordenaars. Maria Magdalena met zalfpot vóór haar op de grond op één knie geknield aan de voet van het kruis. Achter haar Johannes, opkijkend naar Christus. Maria staat met enige vrouwen linksachter het kruis. Achter de vrouwen de hogepriesters en schriftgeleerden. Romeinse soldaten omringen de drie kruisen, drie van hen zitten te paard. Links op de voorgrond is een soldaat bezig met spons en azijn; rechts dobbelen enkele anderen om het kleed van Christus. Op de achtergrond de ommuurde stad Jerusalem met talrijke torenspitsen, twee kastelen met donjons en een wegtrekkend cohort soldaten. Linksboven een verduisterende zon, rechtsboven de bloedrode maan. Achter het hoofd van de slechte moordenaar een duiveltje. Zwart gelakte lijst met goudkleurige binnenrand
Datering:
1580-1620
Deelcollectie:
Kruisheren
Plaats vervaardiging:
Zuidelijke Nederlanden
Materiaal/techniek:
Olieverf op paneel
Lengte in cm:
139
Breedte in cm:
111,5
Opmerkingen:
In een uit 1950 daterend artikel van A. Beekman o.s.b. vermeldt deze dat het schilderij vóór de restauratie in 1949 in zeer ernstige staat van verval verkeerde. Er was letterlijk aan gespijkerd om de vijf uiteengevallen planken bij elkaar te houden en er had een slechte overschildering plaats gevonden. Dit was gebeurd omdat een oplosmiddel voor het verwijderen van een donkerbruine vernislaag de kleuren en de figuren ernstig had aangetast. Beekman beschrijft vervolgens het resultaat van de restauratie en illustreert dit aan de hand van afbeeldingen vóór en na de ingreep van Frère Jean Marie. In bovengenoemd artikel van Beekman wordt het paneel gedateerd XVIB en wordt de vervaardiging ervan toegeschreven aan een onbekend Vlaams schilder, die onder Italiaanse invloed heeft gestaan. Voorts wordt hierin ook de kwaliteit van het werk besproken, zowel wat betreft de inhoud als de compositie.
Hermans vermeldt het paneel niet. Dit zou erop kunnen duiden dat het pas na 1858, het jaar van uitgave van zijn werk, in het bezit van St. Agatha is gekomen
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 75; A. Beekman O.S.B., 'Restauratie van kunstwerken', in: "Egmondiana" 11 (1950) 37-39, afb. bij p. 32 en p. 40 van resp. vóór en na de restauratie); L.P.M.J. Heere, “600 jaar Sint Agatha”, tentoonstellingscatalogus Sint Agatha 1971, Gemeentehuis Cuyk, cat. nr. 70. Documentatie: CD-rom met fotoverslag restauratie 2005 door Cecchi, Nijmegen
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0118a Schilderij met afbeelding van Christus als Salvator Mundi
Toelichting:
Salvator Mundi, ten halve en driekwart naar rechts weergegeven. De linkerhand rust op een wereldbol met kruis waarop zijn blik is gericht, de rechterhand in spreekgebaar. Gekleed in een rood gewaad en blauwgroene mantel, die evenals het kleed met een goudkleurige band is afgezet. Goudkleurige stralenkrans
Datering:
1700-1800
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Olieverf op koper
Lengte in cm:
21
Breedte in cm:
15,5
Opmerkingen:
De oorsprong van het gebruik van koper als drager van olieverfschilderijen moet hoogstwaarschijnlijk in Italië worden gezocht. De bloeiperiode ligt vanaf het midden van de tweede helft van de zestiende tot aan het midden van de zeventiende eeuw. Daarna begon de populariteit van het schilderen op koper af te nemen, maar de methode kwam nog voor tot ver in de zeventiende en zelfs in de achttiende eeuw. Het werd vooral gepraktiseerd door Nederlanders en Duitsers, in geringer mate ook door Italianen. Voor de Nederlanden gold Antwerpen als belangrijkste centrum. Daar ontstond in de eerste helft van de zeventiende eeuw een levendige internationale kunsthandel; koperen schilderijtjes maakten een wezenlijk onderdeel hiervan uit. Naast werken door grote meesters vervaardigd en gesigneerd, zijn er ook vele anonieme 'kopertjes' voor devotionele doeleinden gemaakt. Ze werden vaak in serie vervaardigd en geëxporteerd om te functioneren als huisdevotieobject. De artistieke kwaliteit ervan is meestal niet erg groot. Merendeels betreft het kopieën van schilderijen van Italiaanse en Noord-Europese schilders, die via de prentkunst werden verspreid en daardoor algemene bekendheid kregen.
- Indien de schilderijen, vermeld in de catalogus van de in 1961 te Amersfoort gehouden tentoonstelling slaan op de hier beschreven voorstellingen, zijn beide 'kopertjes' eind augustus 1956 door magister-generaal W. van Hees overgebracht naar het destijds te Amersfoort gevestigde generalaat; op 5 november 1984 zijn ze teruggegaan naar St. Agatha.
- De hier beschreven 'kopertjes' zijn nagenoeg identiek aan de reeds vermelde voorstellingen, beschreven onder inv.nrs.Ag/0103; 104
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 118a; C.R. Hermans, “Annales canonicorum regularium S. Augustini, Ordinis S. Crucis”, Deel I-III (Silvae-ducis 1858), p. 203, nr. 20; "750 jaar Orde van het Heilig Kruis 1211-1961: pretiosa uit haar oude kloosters”, tentoonstellingscatalogus Amersfoort 1961, Museum Flehite, (Amersfoort 1961), cat. nrs. 22 en 23 (gedateerd: eind XV); L.P.M.J. Heere, “600 jaar Sint Agatha”, tentoonstellingscatalogus Sint Agatha 1971, Gemeentehuis Cuyk (Sint Agatha 1971), cat. nrs. 28 en 30 (gedateerd: eind XV); G. Hugen-Franssen, 'Coperen plaetkens'. Een onderzoek naar achttiende-eeuwse olieverfschilderingen op koper in Noord- en Zuidnederlandse collecties, (niet uitgegeven doctoraalscriptie) KUN 1992
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0084a Schilderij met Ecce Homo afbeelding
Toelichting:
Borststuk in ovaal medaillon. Christus met doornenkroon, gedeeltelijk ontbloot, de mantel aan een koord over de rechterschouder, de blik voor zich uit gericht. Zwart geschilderde lijst met goudkleurige binnenrand
Datering:
1700-1800 (naar voorbeeld uit 1500-1600?)
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Olieverf op paneel
Lengte in cm:
12,5
Breedte in cm:
9,7
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 84a
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden